مراسم تجلیل از عیدسعید فطر در بادغیس

عید سعید فطر که جایگاه ویژه‌ای بین مسلمانان دارد در ولایت بادغیس نیز با آیین‌ها و آداب ویژه ی گرامی داشته می‌شود.

در ولایت بادغیس قبل از فرا رسیدن این عید بزرگ، مردم در این ولایت با خانه تکانی منازل، خرید لباس‌های نو، تهیه غذاهای مخصوص و انواع شیرینی مخصوص و… خود را برای استقبال از این ایام بزرگ آماده می‌کنند.

در روز عید و قبل از بر پایی نماز عید، مردم به زیارت اهل قبور می‌روند و برای آنان از خداوند بزرگ طلب مغفرت و آمرزش می‌کنند.

با طلوع آفتاب،نماز وحدت بخش عید فطر با شکوه خاصی اقامه می‌شود و پس از آن رسم بر این است که هر خانواده‌ ضمن تهیه غذا، در منزل بزرگ خانواده جمع می‌شود و وعده ناهار (چاشت) را در کنار بزرگ خانواده و سایر اعضای فامیل، صرف می‌کند.

مردم افغانستان عید فطر را به مدت 3 روز جشن می‌گیرند و در این ایام با انجام سنت حسنه صله ارحام به دید و بازدید اقوام و دوستان می‌روند.

بوسیدن دست پدر، مادر، برادر بزرگ‌تر و خواهر بزرگ‌تر وسایر نزدیکان از جمله سنت‌های احترام روزهای عید است که باید انجام شود و افرادی که با هم خفه هستند آشتی می‌کنند.

تهیه لباس نو پیش از عید برای عروس و داماد از طرف خانواده یک امر قطعی است که باید انجام شود.

حنا کردن دست اطفال به خصوص کودکان کوچکتر یکی دیگر ازسنت‌های مردم در غرب کشور است که در آن با حنا بر دست کودکان نقش و نگار می‌کشند.

در ایام عیدفطر بازارهای از رونق خاصی برخوردار میباشند؛ در ولایت بادغیس در 3 روز اول عید فقط مردان خانواده به دیدن نزدیکان و دوستان یکدیگر می‌روند و این مناسبت دینی را جشن می‌گیرند؛ عید زنان و آغاز دید و بازدید آنان از روز چهارم شروع می‌شود و تا برای چند روز دیگر ادامه دارد.

در روزهای عید، افراد و خانواده های که در جریان ماه های گذشته عزیز و یا عضوی از خانواده ی شان از دست داده باشند؛ پذيراي مهمانان و مردم هستند كه براي دلداري به منزل آنها رفته اند.

خانواده ها درولایت بادغیس؛ انواع شیرینی سنتی خویش را در کنار سایر شیرینی ها معمول آماده و در سفره عیدی خود اضافاه نموده تا که هنر زنان خانواده مشخص شود.

جوانان و میان سالان در روز های عید تفریح وسرگرمی های منحصر به فرد خویش دارند؛ تخم جنگی، اسپ دوانه، بز کشی مرغ جنگی و… از جمله سرگرمی های جوانان و میان سالان در این ولایت به شمارمیرود.

ارسالی یک تن از مخاطبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.