شهروندان بادغیس از بلند رفتن قیمت مواد خوراکه در آستانه عید فطر شکایت دارند

باشندگان ولایت بادغیس از بلند رفتن قیمت میوه وشیرینی درایام عید شکایت نموده ومیگویند که بلند بودن قیمت ها سبب شده است که انان نتوانند؛ آمادگی درستی در عید سعید فطر امسال داشته باشند.

این باشندگان میگویند؛ احتمالا بخش بزرگ از باشندگان بادغیس نتوانند که در این عید میوه و یا شیرینی خریداری نمایند.

خدای رحم باشنده ولسوالی آبکمری این ولایت که غرض خرید شیرینی عید به شهر قلعه نو؛ مرکز بادغیس آمده است میگوید” بلند بودن قیمت ها سبب شده است که از خریداری خیلی از چیزها صرف نظر کنم”.

وی اضافه میکندکه، اقتصاد انان به کشاورزی متکی بوده ولی امسال به سبب پایین بودن میزان برف و بارش؛ میزان حاصلات آنان بین 70 تا 80 درصد کاهش یافته است.

او می افزاید که قیمت مواد خوراکی به شمول شیرینی و میوه خشک برای روزهای عید بصورت گسترده نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

محمد اکبر باشنده منطقه لامان قلعه نو و یک تن دیگر از افرادیکه به منظور خرید شیرینی و میوه خشک برای پذیرایی از دوستان وفرزندان اش در روز های عید به شهر قلعه نو آمده است گفت” در سال گذشته قیمت یک کیلو بادام 60 افغانی بوده ولی حالا به 100 افغانی در کیلو افزایش یافته است.

وی افزود که او به علت ضعف اقتصادی قادر به خرید میوه خشک نگردیده بل فقط توانسته است که یک کیلو نقل خریدار نماید.

او نبود زمینه اشتغال و بی نتیجه ماندن فعالیت های کشاورزی را از دلایل عمده ی ضعف اقتصادی باشندگان این ولایت عنوان نموده و از دولت میخواهد که با قشر کشاورز ودامدار در این ولایت کمک نماید.

همزمان با آن مسوولان محلی از بلند بودن قیمت مواد اولیه در جریان امسال اظهار واقفیت نموده و می افزایند که بهأ مواد اولیه خوراکی در تمام بخش های کشور در عرض بیشتر از یک سال اخیر افزایش یافته است.

قمرالدین شکیب معاون ولایت بادغیس میگوید؛ تمام مواد اولیه خوراکی در کشور عرضه میشود از کشورهای خارجی وارد شده و آنان اقدامی مبنی بر کاهش بهآ این مواد انجام داد نمی توانند.

شکیب افزود؛ هرچند آنان در پیوند به این شکایت باشندگان بادغیس بی تفاوت نمانده و هئیت مشترک به منظور نظارت قیمت ها در بازار شهر قلعه نو موظف نموده که پیوسته از وضعیت قیمت ها در قلعه نو کنترول مینمایند.

معاون والی بادغیس؛ عمدتا شکایت مردم این ولایت را ناشی از ضعف اقتصادی و بازدهی اندک محصولات زراعتی آنان در جریان امسال بیان نمود.

این در حالیست که بیش از 70 درصد از باشندگان این ولایت به فعالیت های کشاورزی و دامداری مصروف میباشند.

گزارش : محمد عرفان بیگزاد

ویراستار مشعل

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.