نهادهای امنیتی و نمایندگان مردم بادغیس در ولسی جرگه به ” بی پروایی و حمایت از طالبان” متهم شدند

شماری از باشندگان ولسوالی آبکمری ولایت بادغیس روز دوشنبه در اعتراضی به آنچه آنان ” بی پروایی دولت و حمایت برخی نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان از طالبان مسلح ” عنوان مینمایند، دست به تظاهرات زدند.

این باشندگان که تعداد شان به ده ها تن میرسید، پس از چاشت دیروز با راه اندازی یک اعتراض در شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس؛ خواهان به محاکمه کشاندن قاتلان و راه اندازی عملیات گسترده نظامی علیه طالبان مسلح در مربوطات ولسوالی آبکمری شدند.

این معترضان مدعی اند که اداره محلی و نهاد های امنیتی به علت ارایه معلومات کاذب برخی نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان؛ حمله اخیر طالبان مسلح را در این ولسوالی درگیری قومی اعلام داشته و از مداخله نیروهای امنیتی در این رویداد جلوگیری نمودند.

این در حالیست که چندی پیش شماری از افراد مسلح که گفته میشود نفرات طالبان بودند؛ بالای منزل فرمانده کندک دوم پولیس محافظت عامه در مربوطات ولسوالی آبکمری حمله نموده که منجر به کشته شدن 4 تن از نفرات وی گردیده است.

معترضان تاکید دارند که؛ حملات مستمر و حضور گسترده طالبان مسلح درولسوالی آبکمری سبب شده است که ده ها خانواده منازل شان را ترک نموده وبه بخش های دیگر این ولسوالی و یا شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس متواری شوند.

عبدالمجید شکیب رییس شورای ولایتی بادغیس ضمن تائید ادعاهای این معترضان میگوید؛ هر چند اداره امنیت ملی ولایت بادغیس تجمع و آمادگی Pic 1طالبان مسلح مبنی بر راه اندازی عملیات از سوی این گروه در مربوطات آبکمری مطلع نموده بود ولی اداره های نظامی در بادغیس در این پیوند هیچ اقدامی ننمودنند.

شکیب؛ بروزهرگونه درگیری قومی را در این ولسوالی رد نموده و تاکید میکند که؛ تمام درگیری های که در این ولسوالی انجام شده است، از سوی افراد طالبان مسلح راه اندازی و اجرا گردیده است.

وی؛ بی پروایی نهادهای امنیتی را در پیوند به حمله اخیر طالبان مسلح را در ولسوالی آبکمری نیکوهش نموده و افزود که؛ در حمله چند روز قبل طالبان مسلح در آبکمری ده های تن از نفرات طالبان ولسوالی های بالامرغاب، مقر، آبکمری و کشک رباط سنگی ولایت هرات اشتراک داشتند.

رییس شورای ولایتی بادغیس نیز مداخله نمایندگان مردم را در مجلس نمایندگان در ارتباط به جلوگیری از حضور نیروهای نظامی را در این حمله تائید و محکوم نموده و خاطرنشان کردکه؛ هر گاه رویداد اخیر یک برخورد قومی هم می بود، دولت باید با درنظرداشت مسوولیت اش مداخله مینمود.

در همین حال میرویس مرزاکوال سخنگوی والی بادغیس میگوید؛ آنان دستور بازجویی از فرمانده کندک ریزرف کندک عملیاتی پولیس این ولایت را مبنی برمداخله وی در این رویداد را براساس تقاضای معترضان صادر نموده و قرار است که در این ارتباط تحقیقات صورت بگیرد.

وی همچنان افزود که؛ اداره محلی هئیت را غرض تحقیق رویداد اخیر به ولسوالی آبکمری اعزام نموده تا اینکه چگونگی بروز ان بصورت دقیق و شفاف بررسی شده و گزارش آنرا در اینده نزدیک تسلیم اداره مقام ولایت خواهد کرد.

مرزاکوال از مداخله برخی نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان ابراز بی خبری نموده و تاکید کرد گزارش هیئت اعزامی در آبکمری ثابت خواهد ساخت که ادعای معترضان مبنی بر مداخله نمایندگان شان در مجلس نمایندگان صحت خواهد داشت یا خیر.

قابل ذکر است که ولسوالی آبکمری از سه سال به اینطرف شاهد درگیری های خونین میان قومی وگروهی بوده که انگیزه آن؛ حضور گروه ها مسلح غیر مسوول، مداخله برخی از نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان، اعضای بلند رتبه سابق حکومتی و موجودیت اسلحه غیر قانونی عنوان شده است.

گزارش: حبیب الله فوزی

ویراستار: مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.