شکایت شهروندان بادغیس از بی کیفیت بودن روند آموزش وپرورش در این ولایت

شماری از شهروندان ولایت بادغیس از بی کیفیت بودن روند آموزش وپرورش معارف در این ولایت شکایت دارند. این شهروندان درصحبت با رادیو نریمان میگویند که تعدادی ازمکاتب در بعضی از نقاط این ولایت مسدود بوده و ریاست معارف تا به حال در این زمینه توجهی نکرده است.

محمد اسماعیل باشنده ولسوالی بالامرغاب میگوید، اکثر مکاتب در این ولسوالی مسدود بوده و مکاتبی که دروازه های شان باز است کیفیت آموزشی آنچنانی ندارند، محمد اسماعیل می افزاید که؛ نبود تعمیر, عدم معلمان مسکلی و نبود کتب درسی از جمله چالش های است که شاگردان به آن مواجه اند.

فضل الحق باشنده شهر قلعه نو میگوید که وجود فساد در معارف باعث شده که اکثر دانش آموزان از درس و تعلیم محروم بمانند، فضل الحق نبود معلمین مسلکی را در مکاتب این ولایت یک چالش بزرگ عنوان نموده و اضافه کرد وضعیت معارف نگران کننده میباشد، وی از دولت میخواهد تا در زمینه تعلیم و تربیه توجه جدی نماید.

درهمین حال مسوولان معارف ولایت بادغیس نبود معلمان مسلکی را در بادغیس تائید نموده و اضافه می نمایند که آنان در تلاش هستند تا این مشکل را برطرف کنند.

عبدالقیوم ساجد سرپرست ریاست معارف بادغیس میگوید؛ پائین بودن معاش ماهوار معلمی و عدم علاقمندی استادان مسلکی باعث شده که آنان در چوکات ریاست معارف تدریس ننمایند، سرپرست ریاست معارف وجود فساد را در این ریاست رد نموده و می افزاید؛ نبود امنیت کافی و عدم همکاری مردم از چالش های است که آنان به آن روبرو هستند.

وی اضافه نمود؛ در حال حاضر از 458 مکتب در این ولایت سه باب آن در مناطق نا امن ولسوالی های مقر و قادس مسدود میباشد.

این در حالیست که مسولان تربیه معلم بادغیس میگویند که این موسسه از 11 سال بدین طرف آغاز به فعالیت نموده و تاکنون بالاتراز1200 تن معلمین مسلکی از طبقه ذکور واناث از این موسسه فارغ گردیده اند.

عین الله حکیمی معاون تدریسی تربیه معلم عدم شامل شدن این افراد را در چوکات ریاست معارف  پایین بودن معاش وامتیاز خطاب مینماید.

گفته میشود که در حال حاضر ده ها مکتب در ولایت بادغیس بروی شاگردان مسدود بوده و ریاست معارف هم تا به حال در زمینه هیچ اقدامی ننموده است .

گزارش : حبیب الله فوزی و محمد  یعقوب

ویراستار : مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.