شهروندان بادغیس: علت سقوط “نوله ی سیاه” عدم مدیریت نیروهای امنیتی بوده است

شماری از باشنده گان شهر قلعه نو مرکز بادغیس از تصرف دوباره ی مناطق “نوله ی سیاه و بند خزک” از سوی طالبان مسلح ابراز نگرانی نموده واز مسوولان می خواهند تا برای باز پس گیری این نقاط؛ عملیات وسیع  راه اندازی نمایند.

عبدالله باشنده شهر قلعه نو در مصاحبه با خبرگزاری/ رادیو نریمان میگوید: سقوط دوباره این ساحه بدست طالبان مسلح میتواند یک تهدید جدی برای امنیت منطقه و شهر قلعه نو؛ مرکز ولایت بادغیس باشد.

محمد امین باشنده دیگر شهر قلعه نو میگوید: بعد از تصرف “نوله سیاه و بند خزک” از سوی طالبان مسلح، شماری از باشندگان این مناطق؛ خانه و محلات بود و باش خویش را ترک و به قلعه نو/ مرکز ولایت پناه آورده اند.

محمد امین دلیل سقوط این نقطه استراتیژیک ( نوله ی سیاه )  را بدست طالبان مسلح؛ عدم مدیریت درست و نبود هماهنگی میان نیروهای مستقر در این منطقه عنوان نموده وهمچنان از مسوولان می خواهند تا برای واپس گیری این ساحه اقدام نمایند.

در همین مسوولان محلی در بادغیس؛ هرگونه نگرانی را در این راستا بی اساس می خوانند ومی افزایند که؛ آنان که برای مهار کردن هر گونه تهدیدا دشمن/ طالبان و تصرف دوباره نوله ی سیاه اقداماتی را روی دست دارند.

فیض محمد”میرزا زاده” معاون و سرپرست ولایت بادغیس می گوید؛ مناطق مذکور  به زود ترین فرصت و با هماهنگی مردم و نیروهای امنیتی دوباره از دشمن پس گرفته خواهد شد.

آقای میر زا زاده؛ مخالفان مسلح را در بادغیس ضعیف اعلام داشته و تاکید می کندکه؛ طالبان/مخالفان مسلح هیچ گاه ی نمیتوانند تهدید جدی برای مردم و امنیت این ولایت محسوب شوند.

در همین حال کارشناسان امور نبود برنامه ی منظم، عدم تجربه لازم و هماهنگی بین نیروهای امنیتی را دلایل سقوط این منطقه دانسته و می افزایندکه؛ حکومت باید با برنامه های خاص و همچنان با جذب افراد کارا و شایسته جلوی تکرار وقوع اینگونه اعمال را بگیرند.

عبدالکریم “نصرت” کارشناس امور میگوید؛ انجام این گونه اعمال میتواند تاثیرات منفی را بالای نیروهای امنیتی داشته و خود حمایت از مخالفان به حساب بیاید.

هم زمان با آن شماری از فعالان جامعه ی مدنی بادغیس امروز شنبه در نشستی از بروز وضعیت پیش امده ابراز نگرانی نموده و خواهان توضیحات در مورد سقوط دوباره ” نوله ی سیاه و بند خزک ” بدست طالبان مسلح شده اند.

1624496_555406397960195_486259964_n

فعالان جامعه مدنی این وضعیت را نگران کننده بیان داشته و خاطرنشان می سازند؛ درصورت که این روند ادامه داشته باشد، و دولت اقدامی در این راستا انجام ندهد؛ بیم آن میرود  که نقاط زیادی از این ولایت بدست مخالفان مسلح بیفتد.

براساس گزارش ها؛ در حمله ی شب پنجشنبه گذشنه افراد وابسته به طالبان مسلح مبنی بر تصرف مناطق” نوله سیاه و بند خزک”؛  4 منسوب ارتش ملی، 6 تن زخمی و 3 منسوب دیگر بدست طالبان مسلح اسیر گردیده اند.

گفته میشود که چهار عراده موتر ارتش ملی بشمول دو عراده واسطه ی زرهی و مقداری اسلحه و مهمات نیز بدست طالبان مسلح افتاده است.

براساس اظهارات مسوولان محلی در پی این حمله طالبان؛ 8 تن از نفرات این گروه بشمول یک فرمانده آنان کشته شده اند.

این در حالیست که نیروهای امنیتی افغان سه هفته قبل عملیات ” نبرد ابر مردان ” را در بخش های از ولسوالی آبکمری این ولایت که طالبان مسلح؛ در ان حضور گسترده داشتند؛ راه اندازه نموده و مناطقی را بشمول ” نوله سیاه و بند خزک ” که مناطق مهم و استراتژیک خوانده میشود، پس از 18 روز از وجود طالبان/ مخالفان پاکسازی نمودند.

گفته میشود که در جریان این عملیات دست کم 100 تن از نفرات طالبان مسلح و نیروهای امنیتی کشته و یا زخمی شدند.

گزارش : حبیب فوزی

ویراستار : مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.