باشندگان جوند:” اگر سرک های این ولسوالی تا زمستان امسال ترمیم نگردد؛ مشکلات آنان دو برابر خواهد شد.”

باشندگان ولسوالی جوند ولایت بادغیس از خراب بودن سرک عمومی جوند – قلعه نو و سرک های روستایی در این ولسوالی شکایت نموده و با نزدیک شدن فصل سرما به شدت از این رهگذر ابراز نگرانی مینمایند.

این باشندگان می گویند؛ از پنج سال به اینطرف هیچ نوع توجه ی در پیوند به ترمیم و بازسازی کامل سرک جوند- قلعه نو و سایر سرک های روستایی منتهی به مرکز این ولسوالی صورت نگرفته است.

آنان می افزایند؛ خراب بودن جاده ها در این ولسوالی سبب شده است که باشندگان جوند بهای بلند را از رهگذر اقتصادی و انسانی بپردازند.

فضل احمد یک تن از باشندگان منطقه الله یار ولسوالی جوند میگوید؛ تمام راه های مواصلاتی در این ولسوالی خراب بوده و به شدت ضرورت به ترمیم و نوسازی دارد.

فضل احمد می افزاید که؛ نبود راه های مناسب باعث گردیده است که باشندگان جوند با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم نمایند.

وی اضافه میکند که؛ ولسوالی جوند از بخش های دشوار گذر کشور و به ویژه ولایت بادغیس محسوب شده که باشندگان آن با نداشتن راه های مواصلاتی مناسب؛ مجبور چندین روز را تا رسیدن به مرکز جوند و شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس در مسیر بگذارنند.

صبغت الله باشنده منطقه پیراجی ولسوالی جوند میگوید؛ سرک های آنان از چندین سال به اینطرف کار نشده و این مP1070431وضوع سبب شده است که قیمت مواد خوراکه و غیر خوراکه در این ولسوالی بلند برود.

صبغت الله افزود که نبود سرک همچنان سبب شده است که بیماران آنان در زمان مناسب به درمانگاه های صحی انتقال نیافته از بین برود.

وی می افزاید که در حال حاضر باشندگان جوند به شدت با مشکل نداشتن سرک مناسب روبرو بوده و تاکید میکند؛ ” اگر که سرک های این ولسوالی تا زمستان امسال ترمیم نگردد؛ مشکلات آنان دو برابر خواهد شد.”

محمد هاشم عثمانی ولسوال جوند ولایت بادغیس میگوید؛ در سال های اخیر هیچ گونه اقدام مبنی بر بازسازی و نوسازی سرک های این ولسوالی صورت نگرفته و این موضوع باعث گردیده است که باشندگان جوند با مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی مواجه شوند.

محمد هاشم عثمانی افزود که؛ در عرض چند سال اخیر تنها یک پروژه ترمیم و جغل اندازی 16 کیلومتر سرک از سوی ریاست فواید عامه این ولایت راه اندازی گردیده است که کار آنهم تازه اغاز گردیده است.

ولسوال جوند تاکید میکند در صورت که اداره های ولایتی برنامه ی را در جهت ترمیم و بازسازی جاده های مواصلاتی در این ولسوالی را داشته باشند؛ اداره محلی و باشندگان محل آماده انجام هر گونه همکاری با آنان میباشد.

در همین حال مسوولان ریاست های توسعه روستایی و فواید عامه ولایت بادغیس انگیزه اصلی عدم اجرا برنامه های سرک سازی در این ولسوالی را نبود امنیت و حضور مخالفان مسلح در جوند عنوان نموده و تاکید مینمایند؛ در صورت که اداره محلی و باشندگان محل امنیت کارمندان انان را تامین نمایند؛ اداره های مذکور حاضر به اجرای برنامه های سرک سازی تا پایان سال روان در این ولسوالی میباشند.

مسوولان ریاست فواید عامه بادغیس میگوید؛ این اداره در جریان سال گذشته 25 کیلومتر سرک را در امتداد مسیر جوند – قلعه نو ترمیم و جغل اندازی نموده ولی نبود امنیت باعث گردیده است که ادامه فعالیت آنان متوقف شود.

این مسوولان تاکید می ورزند؛ هرگاه امنیت از سوی دولت و یا باشندگان محل تامین شود، آنان امادگی به انجام ادامه ترمیم و جغل اندازی سرک جوند – قلعه نو میباشند.

این در حالیست که از نزدیک به 7 سال مخالفان / طالبان مسلح در مسیر جاده جوند – قلعه نو قرار گرفته و این مسیر را به روی کارمندان دفاتر دولتی و امداد رسان غیر دولتی بسته اند.

گزارش: محمد و شیراحمد

ویراستار: مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.