آزمون کانکور بادغیس: از حضور پر رنگ هیئت اعزامی مرکز تا اشتراک کم رنگ متقاضیان

آزمون کانکوربا حضور هیئت اعزامی مرکز به بادغیس و اشتراک کمرنگ متقاضیان و فارغین صنوف دوازدهم  بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) در قلعه نو مرکز این ولایت برگزار گردید.

پوهنیار شمس الحق شمس سرپرست موسسه تحصیلات عالی بادغیس می گوید که؛ در این آزمون 522 متقاضی ثبت نام نموده بودند که از این رقم 457 تن آنها بایمتریک و شامل امتحان کانکور شدند.

آقای شمس می افزاید که 33 درصد از اشتراک کننده گان آزمون کانکور امسال در بادغیس را بانوان تشکیل می دهد.

سرپرست موسسه تحصیلات عالی بادغیس می افزاید که، آزمون کانکور امسال از سوی 32 تن از اعضای کمیته برگزاری امتحانات/هیئت اعزامی مرکز کشور و 19 تن از اساتید موسسه تحصیلات عالی همراه با نماینده گان ادارات اصلاحات اداری، و معارف بادغیس نظارت گردید.

به گفته ی آقای شمس، موسسه تحصیلات عالی بادغیس که بخشی از دانشگاه هرات محسوب میشود، طی سال روان خورشیدی گنجایش 900 دانشجو را در دانشکده های زراعت، تعلیم وتربیه و اقتصاد دارد که این رقم 200 بانو را نیز در بر می گیرد.

این در حالیست که سال گذشته تعداد اشتراک کنندگان این آزمون در بادغیس 530 تن بوده که از آن جمله 470 تن آنان به موسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی راه یافته اند.

درهمین حال پوهندوی دوست محمد فیضی رئیس هیئت اعزامی مرکز کشور از شفافیت در برگزاری این پروسه اطمینان داده و می گوید که امسال نیز مثل سال قبل متقاضیان کانکور بایمتریک شده اند که این کار از هرگونه تقلب جلوگیری خواهد کرد.

همزمان با این شماری از متقاضیان آزمون کانکور از نحوه ی برگزرای این پروسه ابراز خرسندی می کنند و از دولت می خواهند تا در مراحل بعدی این پروسه نیز شفافیت را در نظر بگیرند.

فیصل یکی از این متقاضیان می گوید هرچند آزمون کانکور اندکی قبل از وقت برگزاری شد اما بازهم خیلی خوب سپری شد.

امید یکی دیگر از متقاضیان همچنان می گوید که باید دولت در این پروسه شفافیت بیشتر را در نظربگیرند.

از سوی هم ذکریا رحیمی رئیس معارف بادغیس می گوید در سال آموزشی گذشته 1638 دانش آموز از مکاتب این ولایت فارغ شده اند که از این میان 412 تن را بانوان تشکیل می دهد.

به گفته آقای رحیمی عوامل کاهش اشتراک فارغان صنوف دوازدهم و متقاضیان در آزمون کانکور، ضعف اقتصادی، وفعالیت موسسات تحصیلات عالی خصوصی در پهلوی دانشگاهای دولتی بوده است.

باید گفت که آزمون کانکور در بادغیس حوالی ساعت 1:00 ظهر آغاز و تا ساعت 5:00 عصر ادامه یافت.

گفتنی ست که آزمون کانکور امسال در حالی در ولایت بادغیس برگزار شده است که کمتر از نیمی از فارغان صنوف دوازدهم در آن اشتراک کردند.

به باور اغلب کاهش فاحش در رقم اشتراک کننده گان کانکور امسال در بادغیس بی میلی دانش آموزان فارغ صنوف دوازدهم به شرکت در این پروسه و راه یافتن در نهاد های اکادمیک کشور برای تحصیلات عالی را بیانگر است.

 

خبر: فوزی

ویراستار: ضیایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.