سال جدید آموزشی در بادغیس؛ با محرومیت هفتاد هزار کودک از مکتب آغاز گردید

زنگ مکتب در بادغیس امروز (یکشنبه) درمرکز این ولایت طی محفلی به صدا در آمد و سال تعلیمی 1397 خورشیدی رسماً آغاز گردید.

سال جدید تعلیمی درحالی آغاز میشود که هم اکنون ده ها هزار کودک واجد شرایط، تنها در بادغیس به دلایل گونه گون از رفتن به مکتب محروم اند.

با آنکه مسوولان محلی معارف در بادغیس از پیش برد امورات این اداره به درستی سخن می زنند اما شماری از باشندگان محل حکایت دیگری از روند آموزش و پرورش در بخش های مختلف این ولایت دارند.

برخی از باشنده گان مرکز وولسوالی های این ولایت می گویند که در اغلب بخش های بادغیس مشکلات  و چالش های جدی فرا راه معارف این ولایت وجود دارد.

این باشنده گان؛ عدم حضور آموزگاران و دانش آموزان در مکاتب، جلوگیری از رفتن دختران به مکاتب نبود کتاب و امکانات و همچنان عدم نظارت و تفتیش روند اموزش و پرورش از اساسی ترین چالش ها و مشکلات فرا راه معارف بادغیس دانسته شده است.

این باشنده گان همچنان می افزایند که در مربوطات مرکز و ولسوالی های این ولایت، معارف وضعیتی چندان خوبی نداشته و حتی در خیلی از بخش ها این ولایت گروه های مسلح وابسته به طالبان از رفتن دانش آموزان به مکتب به ویژه بانوان جلو گیری می نمایند.

خیرمحمد باشنده منطقه کورج ولسوالی جوند می گوید: در مناطق آنان مکتب وجود دارد ولی آموزگار و دانش آموزی در آن وجود ندارد وهر گاه در مکتب ی آموزگاری وجود داشته باشد اما توانایی آموزش را ندارد.

وی می افزاید که: از سوی هم طالبان مسلح مانع رفتن دختران به مکتب شده و اجازه نمی دهند تا دختران به مکتب بروند و آموزش ببینند.

محمد عوض باشنده ولسوالی مقر این ولایت نیز می گوید: در ولسوالی مقرهفته دو الی سه روز دروازه ی مکاتب باز بوده و اما دختران اساسا به مکتب نمی روند.

او علاوه می کند که: اغلب دانش اموزان دوره  متوسطه سواد خواندن و نوشتن را ندارند.

اما درعین حال مسوولان ریاست معارف بادغیس عدم حضور آموزگاران و دانش آموزان در مکاتب وضعیف بودن آموزش و پرورش را در مکاتب مرکز و ولسوالی های بادغیس می پذیرند اما می افزایند که در جریان سال روان اموزشی تلاش خواهند که در زمینه گام های عملی برداشته شود.

ذکریا رحیمی رییس معارف بادغیس با آنکه گفته های باشنده گان این ولایت را مبنی بر غیر فعال بودن و عدم حضور آموزگاران و دانش آموزان رد نمی کند، اما می افزاید که: در سال 1396 خورشیدی 8 باب مکتب ذکور در ولسوالی های بالامرغاب، مقر و قادس این به دلیل نا امنی ها به گونه رسمی مسدود بوده است.

رحیمی می افزاید که در حال حاضر 70هزار کودک واجد شرایط که 41 هزار آن را بانوان تشکیل می دهد در سراسر بادغیس از رفتن به مکتب بازمانده اند.

رحیمی؛ نا امنی ها، ضعف اقتصادی و عدم توجه خانواده ها را از دلایل عمده بازماندن کودکان این ولایت از روند آموزش در بادغیس توصیف می کند.

براساس آمار های ریاست معارف بادغیس؛  در حال حاضر نزدیک به 130 هزار دانش آموز در حوزه  آموزش های عمومی، فنی و مسلکی و آموزش های اسلامی مصروف آموزش هستند.

در همین حال عبدالله افضلی معاون شورای ولایتی بادغیس از نبود ظرفیت در چوکات ریاست معارف این ولایت سخت انتقاد نموده و تاکید می ورزد که وضعیت معارف در مربوطات مرکز و ولسوالی های این ولایت به هیچ صورت برای آنان قابل قبول نبوده و دولت باید توجه ی جدی به وضع نا بسامان معارف در این ولایت داشته باشد.

با این همه معاونیت ولایت بادغیس می گوید، آنان تا حال هیچ شکایت کتبی و شفاهی در پیوند به مشکلات فرا راه معارف از سوی باشندگان و اداره معارف این ولایت دریافت نکرده اند.

فیض محمد میرزا زاده معاون و سرپرست اداره ولایت بادغیس می گوید: هرگاه شکایتی را مبنی بر موجودیت چالش و مشکلی فرا راه معارف این ولایت دریافت نماید؛ برای از میان برداشتن آن از هر راه ممکن اقدام خواهد کرد.

آقای میرزا زاده از گروه طالبان  و سایر گروه های مخالف دولت می خواهد تا مانع آموزش پسران و دختران در کشور و به ویژه بادغیس نشوند.

گفته می شود که در حال حاضر بیش از دو هزار آموزگار در قالب 480 مرکز آموزشی مرتبط به وزارت معارف کشور در سطح ولایت بادغیس فعالیت دارند.

قابل ذکر است که  سال آموزشی 1397  از سوی رییس جمهوری به عنوان ” سال معارف ” نام گذاری شده و قرار است که در کنار توجه به کیفیت معارف؛ شش هزار مکتب جدید در مناطق دور دست کشور ساخته خواهد شد.

 

گزارش: حبیب فوزی

ویراستار : ضیایی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.