2 مورد از بیماری کانگو در بادغیس به ثبت رسیده است

مسوولان در ریاست صحت عامه ولایت بادغیس از به ثبت رسیدن دو مورد بیماری کانگو در این ولایت خبر میدهند.

معاون ریاست صحت عامه بادغیس میگوید؛ این بیماری از گزیدن کنه حیوان و همچان تماس با خون حیوان مریض به وجود میاید.

عبدالغنی تاجیک معاون ریاست صحت عامه بادغیس گفت که؛ آنان به منظور جلوگیری از این بیماری؛ برنامه های آگاهی دهی را در سطح مرکز و ولسوالی های این ولایت برای افراد که بیشتر در معرض خطر سرایت این بیماری قرار دارند، راه اندازی نموده اند.

آقای تاجیک می افزاید که؛ عامل اصلی این بیماری یک نوع ویروس و میزبان آن کنه های حیوانی می باشد.

در همین حال باشنده گان بادغیس از موجودیت تهدید این بیماری ابراز نگرانی کرده و از مسوولان صحت عامه میخواهند تا برای جلوگیری از مصاب شدن شهروندان به این بیماری اقدام فوری نمایند.

عبدالله محمدی یک تن از این باشنده گان در صحبت با رادیو نریمان میگوید که؛ دولت باید برای جلوگیری از گسترش این بیماری برنامه های را روی دست بگیرد.

وی می افزاید که؛ در زمان عید اضحی که بسیاری از خانواده ها قربانی مینمایند، افزایش این بیماری نیز محتمل به نظر می رسد.

محمد نبی باشنده ی دیگر شهر قلعه نو از ریاست صحت عامه این ولایت میخواهند تا وسایل مخصوص را به منظور کنترول و جلوگیری از این مریضی در اختیار آنان قرار دهند.

وی میگوید؛ صحت عامه باید؛ کفش مخصوص، دست کش وماسک را برای قصابان توزیع نماید تا از سرایت آن جلوگیری شود.

از سوی هم آگاهان امور صحی میگویند؛ در صورتی که اقدامات جدی از سوی مسوولان صحت عامه جهت کنترول این بیماری صورت نگیرد، ممکن است بسیاری از شهروندان به آن مصاب شده و حتا جان خود را از دست دهند.

به اساس معلومات ریاست صحت عامه بادغیس ، بیشتر کسانی در معرض خطر این بیماری قرار دارند، شامل قصابان، داکتران حیوانی، دهاقین، مالداران، و اعضای خانواده شخص مصاب به مرض کانگو.

گفته شده است که هرچند این بیماری ابتدا قابل فهم نبوده اما لکه کبود، خونریزی  دندان، تب، خسته گی و تورم از جمله علایم این بیماری خوانده شده و50 فیصد تلفات را به همراه  دارد.

قابل ذکر است که به اساس اظهارات اخیر مقامات وزارت صحت عامه از آغاز سال روان تا کنون ۶۶ واقعه بیماری کانگو در کشور ثبت شده و ۱۲ تن از افراد مبتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

کانگو یک مرض جدی و مهلک است و موارد این بیماری گفته می شود بیشتر در ولایات غربی کشور به ثبت رسیده است و اما با آن هم تا اکنون هیچ واکسینی برای بیماری کانگو به دسترس مراجع صحی درمانی و شهروندان قرار نگرفته است.

گزارش : حبیب فوزی

ویراستار : مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.