افزایش 75 درصدی حاصلات گندم در سال جاری در بادغیس

مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس از افزایش 75 درصدی حاصلات گندم در این ولایت خبر میدهند.

مسوولان زراعت آبیاری ومالداری بادغیس میگویند که حاصلات گندم در طی سال جاری به گونه 75 درصدی افزایش را نشان داده که این رقم با حاصلات سال 1388 خورشیدی قابل مقایسه است.

سید عیسی”محمودی” مدیر عمومی ترویج ریاست زراعت بادغیس علت افزایش حاصلات گندم در سال جاری را کشت تخم های اصلاح شده، آبیاری درست و باران های موسومی عنوان مینماید.

مدیر عمومی ترویج ریاست زراعت بادغیس اضافه کرد که این حاصلات زیاد تر در مناطقی از قلعه نو، آبکمری و قادس بدست آمده که نیاز های مردم را از رهگذر مصرف تا مدت یکسال برطرف میسازد.

آقای محمودی علاوه نمود که اداره زراعت به منظور بازار یابی حاصلات کشاورزان مکتوب و گزارش های را به وزارت زراعت ارسال نموده اند اما تا حال این وزارت در این راستا توجهی نکرده است.

نام برده می گوید که مطابق به پلان طرح شده در چند سال گذشته برای کشاورزان تخم های اصلاح شده از سوی این اداره توزیع شده است اما در حال حاضر بنا به فقدان بودجه لازم در نظر دارند که با 1600 کشاورز به همکاری موسسه ورد ویژن و رده تخم های اصلاح شده بذری توزیع گردد.

در عین حال شماری از کشاورزان در شهر قلعه نو از عدم مارکت به منظور بازار یابی و فروش حاصلات گندم شکایت دارند و می گویند که آنان با مشکل نبود تخم های اصلاح شده بذری مواجه استند که باید ریاست زراعت در این خصوص توجه داشته باشد.

کشاورزان مدعی استند که موجودیت سیاه قاق و دیگر علف های هرز سبب می شود که حاصلات شان به گونه درست رشد ننموده و به قلت کیفیت دچار شود.

این درحالی ست که بر اساس محاسبات انجام شده، مصرف سالانه گندم بادغیس در حدود 90 هزار تن تخمین گردیده است.

خبر: حبیب فوزی

ویراستار: مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.