نگرانی شهروندان بادغیس از افزایش خشونت در برابر زنان

شماری از باشندگان ولایت بادغیس از افزایش خشونت ها علیه زنان طی سال جاری در این ولایت ابرازی نگران نموده و خواهان برخورد جدی دولت در برابر عاملان قضایای خشونت شدند.

این باشندگان از افزایش آمار خشونت ها در برابر زنان هشدار داده و می گویند؛ در صورتی که دولت با عاملان این قضایا برخورد جدی نکند، آمار خشونت در بادغیس همچنان افزایش خواهد یافت.

به گفته ی باشندگان ولایت بادغیس، مقامات محلی همواره به نسبت آنچه که عدم دسترسی دولت در نقاط تحت حاکمیت طالبان خوانده می شود، عاملان این قضایا را مورد پیگرد جدی قانونی قرار نمی دهند، در حالی که اکثر موارد خشونت ها در برابر زنان در ساحات تحت نفوذ دولت اتفاق می افتد.

باشندگان بادغیس نیز علاوه می کنند که؛ در اکثر قضایای خشونت علیه زنان، افرادی دست دارند که با دولت ارتباط داشته و یا هم کارمند دولت هستند.

در همین حال مسوولان در ریاست امور زنان بادغیس نیز از افزایش آمار خشونت ها علیه زنان را در این ولایت طی سال روان خورشیدی به شدت ابراز نگرانی دارند.

زرغونه شیرزاد رئیس امور زنان بادغیس می افزاید؛ از آغاز سال روان خورشیدی تا حال، 140 قضیه ی خشونت در برابر زنان را ثبت کرده اند که نزدیک به 20 قضیه ی را قتل و خود کشی تشکیل می دهد.

رئیس امور زنان بادغیس اضافه می کند که؛ بیشتر موارد خشونت ها علیه زنان در ولسوالی های این ولایت اتفاق می افتد و به بنا بر عدم دسترسی دولت نمی توانند عاملان این رویداد ها تحت پیگرد قرار دهند.

همزمان به ان؛ شورای ولایتی بادغیس نیز از فزایش خشونت ها در برابر زنان در این ولایت خشمگین بوده و به برخورد جدی و به کیفر رساندن عاملان قضایای خشونت علیه زنان تاکید می ورزند.

ضیا گل حبیبی نماینده مردم در شورای ولایتی بادغیس می گوید، هرگاه با عاملان قضایای خشونت ها در مقابل زنان از سوی دولت برخورد جدی و قانونی صورت نگیرد، آمار خشونت ها بیشتر از این افزایش خواهد یافت.

این عضو شورای ولایتی خواهان به کیفر رساندن عاملان خشونت ها در برابر زنان به ویژه عامل قتل خانم که دیروز ( چهارشنبه) قربانی خشونت ها گردید، می باشد.

از سوی دیگر سرپرست مقام ولایت بادغیس افزایش خشونت ها در برابر زنان را پذیرفته و می گوید که؛ در جوامع سنتی خشونت ها علیه زنان بیشتر رواج داشته و بادغیس نیز از جمله ی این جوامع به شمار می رود.

فیض محمد میرزا زاده می گوید با آنکه اکثر قضایای خشونت علیه زنان در نقاط دور دست و تحت نفوذ طالبان مسلح اتفاق می افتد و این سبب می شود که آنان نتوانند به درستی قضایا را بررسی و با عاملان آن برخورد جدی نمایند.

با این حال بانو ماریا بشیر کارشناس امور زنان؛ نبود حاکمیت قانون در تمام ساحات، نا امنی ها، همچنان عدم پیگیری اهداف حمایت از حقوق زنان و عدم حضور زنان در پست های کلیدی را عامل عمده و مهم افزایش خشونت ها در برابر زنان میداند.

بانو بشیر اضافه می نماید؛ دولت تا به حال بر عملی شدن وعده های خویش در برابر زنان هیچ کاری را انجام نداده است.

وی گفت؛ مافیا بودن نهاد های مدنی، انحصاری بودن پروژه ها و نبود نظارت دقیق از چگونگی انجام فعالیت پروژه ها، باعث شده که نهاد های مدافع حقوق زنان هم نتوانند کاری را در این زمینه انجام بدهند.

گفتنی ست که نگرانی باشندگان بادغیس از افزایش خشونت ها در برابر زنان در این ولایت در حالی شدت می گیرد که در این اواخر آمار خشونت ها در برابر زنان افزایش داشته و روز گذشته یک خانم 30 ساله توسط شوهراش به قتل رسیده است.

این در حالیست که در طی سال گذشته 98 مورد خشونت ها در برابر زنان در بادغیس به ثبت رسیده که چهل درصد افزایش خشونت علیه زنان را نسبت به سال پار نشان می دهد.

گزارش: حبیب فوزی

ویراستار: مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.