تخریب کامل قلعه تاریخی موریچاق از سوی طالبان مسلح

گزارش ها از ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس حاکی است که طالبان مسلح در پی حمله اخیر خویش  در مورچاق؛ قلعه تاریخی این منطقه تخریب نموده و حتی خاک بجا مانده ی آنرا بدور ریخته اند.

فرمانده زون پولیس 606  در مصاحبه با خبرگزاری نریمان می گوید که طالبان پس از تصرف قلعه موریچاق این آبده تاریخی را که 900 سال قدامت تاریخی داشت تخریب وبه خاک یکسان نموده اند.

ژنرال حسن شاه فروغ فرمانده زون 606 پولیس گفت: طالبان مسلح در زمان تسلط شان در موریچاق برای تخریب این قلعه از مردم استفاده نموده و باشنده گان محل را مجبور به تخریب این آبده کرده اند.

به اساس اظهارات  فرمانده زون 606 انصار با تخریب این قلعه؛ دروازه و پنجره های آن نیز به غارت برده شده که با استقرار مجدد نیروهای امنیتی در موریچاق برخی  از پنجره ها و دروازهای این قلعه تاریخی به دست آمده است.

در همین حال باشنده گان موریچاق نیز در مصاحبه با رادیو نریمان می گویند؛ طالبان مسلح چندی قبل پس از تسلط شان در این منطقه؛ قلعه موریچاق را توسط انفجار ماین ها وبا وارد نمودن فشار توسط مردم  تخریب نموده اند.

اینان می افزایند که طالبان مسلح بالای مردم محل هرگونه ظلم وستم را روا داشته و آنان را مجبور به تخریب قلعه موریچاق نمودند.

باشنده گان موریچاق می افزایند که اکنون همه دیوار ها وبرجک های این قلعه از بین رفته واین آبده تاریخی به یک ویرانه مبدل شده است.

درهمین حال مسئولان در ریاست اطلاعات وفرهنگ بادغیس گفته های باشنده گان و فرمانده پولیس زون 606 انصار را مبنی بر تخریب قلعه موریچاق از سوی طالبان را می پذیرند ومی افزایند که این قلعه بنام “مروه” بیش از نه صد سال سابقه قدامت تاریخی داشته است.

عبدالصبور “صبوری” سرپرست اداره اطلاعات و فرهنگ بادغیس می گوید؛ این اداره به محض اگاهی یافتن از تخریب قلعه موریچاق توسط طالبان مسلح، موضوع را به مرکز گزارش داده وخواهان اعزام هیئت باستان شناس در این ولایت شدند .

مسئولان اطلاعات و فرهنگ  در مورد اینکه این قلعه در کدام سال و توسط چی کسی بنا شده است ابراز بی خبری می نمایند.

وی می افزاید که؛ قلعه”مروه” در سال 1394 خورشیدی ثبت آبده های تاریخی کشورشده بود و آنان پس تخریب این آبده تاریخی بنا به دلایل امنیتی نتوانستد از این قلعه بازدید نمایند.

سید آقا “ارفاق” یکتن از فرهنگیان در بادغیس تخریب این قلعه را از بین بردن تاریخ وفرهنگ مردمان این منطقه دانسته و دولت  را مسئول این رویداد می داند.

ارفاق تاکید می ورزد که دولت مسئول ومکلف است تا در پیوند به “ارزش و اهمیت” آبده های تاریخی مبنی بر حفاظت وحراست از آن به نیروهای امنیتی ومردم  محل بیداری بدهد.

سید آقا “ارفاق” یکی از این آگاهان تاکید می ورزد که باید دولت برنامه های مشخص را در این بخش روی دست گرفته و آثار در معرض تخریب را دوباره ترمیم نماید.

آبده های تاریخی برای معرفی هویت، تاریخ و فرهنگ یک ملت با اهمیت بوده و بیانگر فرهنگ وعظمت تاریخی هر کشور ومنطقه می باشد.

باید گفت که در ولایت بادغیس بیش از 25 آبده تاریخی وجود دارد که بیشتر این آبده  ها بنا به عدم توجه دولت تخریب ویا در حال تخریب شدن است.

گزارشگر: حبیب الله فوزی

ویراستار: مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.