سقف بلند و بالای”مهریه ازدواج” دغدغه جمهوریت تا امارت؛ مقام‌های محلی غور حد اکثر مهریه ازدواج را ۳۵۰ هزار افغانی تعیین نمودند

مسئولان محلی امارت اسلامی در ولایت غور در همسایه‌گی ولایت بادغیس، حد مهریه دختران را 350 هزار و بانوان بیوه را 150هزار افغانی تعیین کرده است.

اکنون باشنده‎گان بادغیس با استقبال از این رویکرد می‎گویند: مهریه بلند در جامعه یکی از مشکلات اجتماعی بوده و این امر منجر به بسیاری از چالش‌ها می‎شود.

این باشنده‎گان می افزایند که: مهریه بلند سبب شده تا بسیاری از جوانان برای کسب درآمد و پرداخت مهریه و هزینه‌های از این دست حتی از کشور خارج و مهاجر شوند.

آنان تاکید دارند که با توجه به شرایط بد اقتصادی و ناتوانی برای پرداخت مهریه، تعیین حد و مرز برای مهریه سبب می‎شود تا جوانان روی به ازدواج بیاورند.

به گفته‎ی باشنده‎گان؛ بهترین مهریه کمترین آن بوده و پایین ترین مهر سبب می‏شود تا از “فحشا و منکرات” در اجتماع جلوگیری شود.

فرید احمد باشنده بادغیس می‎گوید:”اگرچه در اسلام حد اکثر مهر تعیین نشده اما این اقدام می‎تواند یک گام مثبت باشد، بخاطر که اکثر جوانان نمی‎توانند مهریه بلند را بپردازند، با مهریه پایین می‏توانند ازدواج کنند و از کارهای غیر مشروع جلوگیری می‎شود”.

عبدالعظیم باشنده دیگر بادغیس تصریح می‏کند که:”امروزه مهریه گزاف یک مشکل سراسری در افغانستان است، به نظر من دلیل اصلی مهاجرت جوانان همین مهریه بلند است”.

درحالی برای تعیین مهریه زنان در جامعه سخن زده می‎شود که در بسیاری از جوامع افغانستان بخصوص در بادغیس، مهریه بلند و گزاف عنوان می‎شود.

در ولایت بادغیس گاهی اوقات بین پنج‌صد هزار تا یک میلیون افغانی و یاهم بیشتر از آن برای بانوان مهریه تعیین گردیده، مبلغ که سبب می‏شود تا ازدواج‏ها و عقدها به تاخیر صورت گیرد.

عالمان دین به این باورند که: مهریه حق زن بوده و دین اسلام تاکید بر اندک بودن آن داشته است.

مولوی صلاح الدین حنیفی عالمان دین می‎گوید: پایین ترین مهریه در اسلام “ده درهم” گفته شده و حد نهایی آن را به رضایت طرفین و به صلاحیت آنان گذاشته است.

حنیفی می افزاید که:”زعیم دولت می‎تواند با خواست مردم از مهریه‌های بلند که در آن سخت گیری شده باشد و یاهم موجب بدبختی جوانان شود، جلوگیری و به آن حد و مرز تعیین کند”.

درحالی عالمان مهریه را از حقوق زنان می‎شمارند که در شرایط فعلی؛ تعیین، دریافت و مصرف مهریه را والدین و اولیای دختر انجام می‎دهد و خانم به عنوان یک طرف عقد هیچ نقش برای تعیین سرنوشت خود ندارد.

با این حال آگاهان از اقدام امارت اسلامی مبنی بر تعیین حد برای ازدواج‎ها استقبال نموده و آن را یک روی‌کرد شایسته و مناسب توصیف می‎کنند.

عبدالواحد پارسا استاد دانشگاه می‎گوید: مشخص ساختن حد و مرز برای مهریه‌ها سبب می‎شود تا زمینه ازدواج، بیشتر از پیش فراهم شود و نیز از سخت‌گیری‌ها در ازدواج بکاهد.

پارسا می افزاید که:”مهریه‌های بلند منجر به ازدواج‌های ناسازگار، فرار از منزل، مهاجرت و روی آوردن جوانان به اعتیاد خواهد شد و نیاز است که این فیصله مبنی بر پایین ساختن مهریه نهادینه شود”.

مهریه‌ی بلند در بادغیس یکی از دغدغه‌های جوانان بوده و بسیاری‌ها به دلیل مهریه‌های بلند و مخارج آن با تاخیر ازدواج می‌کنند.

این درحالیست که پیش از این نیز در ولایت‌های مختلف افغانستان از سوی باشنده‌گان محل اقدام به اعمال از این دست و برای کاهش مهریه در ازدواج‌ها صورت گرفته اما کمتر عملی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.