نگرانی از آماج قرار گرفتن مراکز آموزشی کشور؛ آگاهان: تکرار این حوادث روند آموزش را آسیب می‌زند

حملات انفجاری بر مراکز آموزشی و تحصیلی در افغانستان، از گذشته جریان داشته و در حال حاضر نیز این رویکرد، تکرار می‎شود.

باشنده‎گان بادغیس با نگرانی از تداوم این حملات بر مراکز آموزشی و تحصیلی در کشور تاکید دارند که باید حکومت امنیت این مراکز را تامین و از تکرار چنین حوادث، جلوگیری کند.

این باشنده‌گان می‎گویند: مراکز آموزشی از بخش‌های بنیادی درکشور بوده و وقوع حملات انفجاری در آنها روند آموزش را آسیب جدی می‎زند.

محمد آصف جویا باشنده بادغیس می‎گوید:”امنیت از جمله نیازهای اساسی است، چند انفجار که در مراکز آموزشی کابل صورت گرفت نگران کننده است، حکومت باید بیشتر از هر زمان دیگر در قسمت تامین امنیت این مراکز کوشا باشد”.

عبدالرازق کوهستانی باشنده دیگر بادغیس بیان می‏کند که:”دشمن همیشه به فکر اینست که مردم را از این ناحیه نگران بسازند، پس حکومت مسئولیت دارد تا امنیت را تامین کند که اطفال به آموزش ادامه دهند”.

وقوع رخدادهای از این دست و کشته شدن دانش آموزان در آن تازه‌گی ندارد، بلکه درگذشته نیز بارها مکاتب زیادی در کابل و ولایات کشور آماج انفجارها قرار گرفته اند.

آگاهان امور آموزشی به این باورند که: حملات بر نهادهای آموزشی و اکادمیک؛ تاثیرات منفی روحی و روانی بر دانش آموزان و دانشجویان داشته و حتی بسیاری از آنها به آموزش و تحصیل حاضر نخواهند شد.

علی رضا کارگر استاد دانشگاه می‎گوید: آموزش نیازمند ذهن آرام بوده و از این رو فضای آموزشی باید ترس و اضطراب وقوع حوادث را به همراه نداشته باشد.

کارگر می افزاید که:”ذهنیت‌ها به این طرف گرایش پیدا می‌کند که تداوم آموزش منجر به مرگ می‎شود، مهاجرت برای زنده ماندن و آموزش بیشتر خواهد شد، خانواده‌ها اطفال خود را کمتر به مکتب خواهند فرستاد بخاطر که آنها را از دست ندهند، فضای ترس از انفجار نیز بر دانش آموزان حاکم می‎شود”.

با این وجود بلال کریمی معاون سخنگوی امارت اسلامی به رادیو نریمان می‎گوید: تلاش‌های جدی جریان دارد تا امنیت سرتاسری در تمام کشور و بخصوص در بخش‌های آموزشی تامین و از تکرار چنین حوادث جلوگیری گردد.

آقای کریمی می افزاید که:”مسئولان امارت اسلامی تلاش می‎ورزد تا پلان‌ها و هسته‌های این تحرکات و اتفاقات را خنثی و نابود سازند، تا هیچ حادثه‌ی در کشور و بخصوص در بخش‌های آموزشی بوقوع نپیوندد”.

اکنون پرسش اینجاست که چگونه می‌شود جلو این رویکردها را گرفت؟

محمد رادمنش آگاه امور نظامی به این باور است که: برای جلوگیری از وقوع حملات انتحاری و انفجاری در کشور باید قوای امنیتی منظم تشکیل و افراد مسکلی و کارکشته نظامی جذب این نهادها گردند.

رادمنش بیان می‏کند که:”حکومت همه شمول و داشتن نیروهای منظم امنیتی از جمله ارتش ملی، امنیت ملی و پولیس ملی  یگانه مسئله است که می‎تواند به این مسایل پایان دهد در غیر آن  این روند ادامه خواهد داشت”.

این درحالیست که به تازه‌گی‎، درپی وقوع سه انفجار پی هم در دو مرکز آموزشی درکابل شماری از دانش آموزان این مراکز کشته و زخمی شدند.

هرچند مسئولیت این حملات را تا اکنون کسی یا گروهی برعهده نگرفته اما قبل از این داعش مسئولیت چنین حملات را پذیرفته است.

وزارت معارف نیز ضمن محکوم کردن حملات بر مراکز آموزشی کشور، خواهان مجازات عاملان از این دست رویداد‌ها شده است.

این رویداد واکنش‌های گسترده‎ی داخلی و بین المللی را به همراه داشته و برخی کشورها و سازمان‌های بین المللی بشمول سازمان ملل متحد آن را محکوم کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.