گشایش نخستین کارخانه “عملیات پس از برداشت و ارزش‌یابی” پسته به ارزش 160 هزار دالر آمریکایی در بادغیس

نخستین کارخانه عملیات پس از برداشت و ارزش‌یابی (پروسس) پسته پس امروز سه‌شنبه توسط مسوولان محلی در شهر قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس گشایش و آغاز به کار نمود.

مسوولان محلی در بادغیس هزینه ساخت این کارخانه را نزدیک به 160 هزار دالر آمریکایی بیان داشته که مشترکا توسط دولت و سکتور خصوصی راه اندازی شده است.

عبدالتواب تایب رییس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس می‌گوید: با راه اندازی این کارخانه سالانه میلیون‌ها دالر ارزش افزایی محصول پسته طبیعی این ولایت صورت می‌گیرد.

آقای تایب گفت که: بادغیس به عنوان زون تولیدی پسته طبیعی افغانستان تا اکنون شاهد هیچ سرمایه گزاری در بخش ارزش افزایی و عملیات پس برداشت نبوده است.

در همین حال حسام الدین شمس والی بادغیس می‌گوید: قبل از این عملیات پس از برداشت و یا پروسس محصول پسته بادغیس بصورت سنتی و غیر معیاری انجام می شد که حالا با ایجاد کارخانه؛ تمامی مراخل مختلف پس از برداشت این محصول ماشینی و بهداشتی انجام خواهد شد.

آقای شمس افزود که: شیوع ویروس کرونا/ کوید19 روند صادرات و بازاریابی محصول پسته را در سال روان (1399) خورشیدی با چالش مواجه نموده ولی اداره محلی و حکومت مرکزی تلاش خواهند کرد که بازارِ برای عرضه این محصول در سطح منطقه و جهان پیدا نمایند.

والی بادغیس گفت که: پیش از این محصول پسته بادغیس عمدتا در کشور هند خلاصه می‍شد.

این در حالی است که اخیرا شماری از بازرگانان محلی و باغ‌داران پسته در ولایت بادغیس از کاهش قابل ملاحظه بهای پسته در بازارهای این کشور ابراز نگرانی نموده و تاکید نمودند که؛ بهای این محصول در سال روان 1399 خورشیدی نزدیک به 70 درصد نسبت به سال‌های قبل افت داشته است.

قابل ذکر است ولایت بادغیس بزرگ‎ترین جنگل طبیعی پسته را در سطح کشور داشت که در جریان بیشتر از سه دهه جنگ مساحت این جنگل از 90 هزار به 30 هزار هکتار تقلیل یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.