اشتراک استادان افغان در یک نشست علمی در ترکیه

کشور ترکیه در نظر دارد تا یک هفته دیگر نشست علمی را بخاطر گسترش ارتباطات فرهنگی، اقتصادی، علمی و تصوفی میان استادان دانشگاه افغانستان و آن کشور برگزار

کند.


براساس اظهارات مسوولان دفتر تیکا؛ آژانس انسجام همکاری های صدارت عظمی کشور ترکیه در هرات این نشست قرار است تا اواسط هفته آینده در اسکی شهر ترکیه برگزارشود.
مسئولین دفترتیکا یا صدارت عظمی ترکیه درهرات میگویند در این نشست پانزده تن از استادان دانشگاه های مختلف افغانستان جهت اشتراک در این برنامه علمی یا سمپوزیم دعوت شده اند.
گفته میشود این سمپوزیم دو روز ادامه پیدا نموده و اشتراک کننده گان مقالات علمی خویش در ارتباط به مسایل فرهنگی، علمی، تصوفی، اقتصادی و همچنان روابط دو کشور به خوانش گرفته و ارائه خواهند کرد.
علی ارغون چنار مسئول دفتر تیکا در غرب افغانستان می گوید؛ در این نشست سی تن از دانشمندان، علما و محققان ترکی به شمول پانزده تن از استادان دانشگاه های افغانستان اشتراک میکنند.
همکاری میان دانشگاه های ترکیه و افغانستان از موضوعات دیگر سفر استادان افغان به ترکیه خوانده شده است.
داکتر احمد غنی خسروی رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه هرات ابراز امیدواری میکند؛ که این سفر بتواند زمینه تبادل و تعامل دو جانبه میان دانشگاه های دو کشور را فراهم سازد.
ماریا بشیر رئیس پیشین دادستانی استیناف هرات و یک تن از فعالان حقوق زن در غرب کشور تنها بانوی است که از آدرس زنان افغان در این سمپوزیم شرکت می کند.
خانم بشیر میگوید؛ آنان سعی خواهند کرد که زمنیه حمایت و پشتبانی از زنان افغان به ویژه زنان هرات را از سوی دولت و یا حکومت ترکیه مساعد سازند.
گفته می شود این نشست علمی استادان افغان و ترک در ۲۷ و ۲۸ ماه روان میلادی برگزارشود.
مسوولان دفتر تیکا در هرات از برگزاری احتمالی همچون نشست های علمی در سال های آینده نیز خبر می دهند.
دفترتیکا کشور ترکیه ازچهارماه به اینطرف فعالیت های خود را در ولایت هرات غرب افغانستان آغازنموده است.
این دفتر قرار است دربخش های مختلف ازجمله آموزش و پرورش، بهداشت، بازسازی آبدات تاریخی پروژه های را اجرا نماید.

خبر: فوزی
ویرایش: مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.