میراث مرگبار نبردهای 20ساله؛ ماین‌های تعبیه شده و گلوله ‎های منفجر ناشده از مردم بادغیس قربانی می‌گیرد

ماین‌های تعبیه شده، بمب و گلوله‌های منفجر ناشده‌ی باقی مانده از جنگ‎های اخیر در کشور، پیوسته از افراد ملکی عمدتاً کودکان و نوجوانان قربانی گرفته است.
به تازه‌گی درپی یک انفجار در منطقه‎ی “چشمه دزدک” ولسوالی مقر ولایت بادغیس، دوجوان زیر 20 سال جان باختند و یک کودک ده ساله زخم برداشت.
این نخستین رخداد نیست که باشنده‌گان بادغیس در پی انفجار ماین‌های تعبیه شده و مواد بجامانده از جنگ‎ها قربانی می‎شوند، بلکه در طول بیست سال گذشته ولسوالی‌های مختلف این ولایت شاهد رویدادهای از این دست بوده است.
اکنون باشنده‌گان ولایت بادغیس از وجود ماین‌های کارگذاری شده، بمب و گلوله‎های منفجره ناشده در مناطق و محلات این ولایت ابراز نگرانی می‎کنند.
این باشنده‎گان می‌گویند: با ختم جنگ در کشور ماین‌های کارگذاری شده و مواد بجا مانده از نبردها؛ از مردم قربانی می‌گیرد.
آنان تاکید دارند که ماین‌های کارگذاری شده، بمب‎ها و گلوله‎های‌ منفجره ناشده‌ی زیادی در اراضی مرکز و ولسوالی‌های بادغیس موجود است که باید برای برچیدن آن اقدام گردد.
محمد آصف باشنده بادغیس می‎گوید:”امارت اسلامی هر چه زودتر برای پاکسازی ساحات از وجود ماین‌ها و مواد منفجره وارد عمل شود”.
حفیظ الله باشنده دیگر بادغیس بیان می‎کند که:”در این اواخر انفجار ماین‌ها در مناطق مختلف بادغیس بخصوص در اطراف پاسگاه‎ها از مردم قربانی گرفته که نگران کننده است”.
ماین و گلوله‌های منفجرناشده بجا مانده از جنگ‎ها؛ دشمن کورانسان‌ها قلمداد شده و موجودیت آنها در مناطق و محلات که شهروندان رفت و آمد و زنده‎گی دارند خطرناک تر از جنگ عنوان می‎شود.
آگاهان امور آسیب‎های ناشی از ماین و گلوله‎های منفجرناشده را اضافه‌تر از ضرر جریان جنگ دانسته و تاکید بر پاک کاری مناطق از وجود آن دارند.
جنرال امرالله امان یک‌تن از این آگاهان می‏گوید: نهادهای امنیتی مسئول است تا تهدید ماین‌ها و گلوله های  منفجر ناشده در محلات را رفع ساخته و یاهم موقعیت های خطرناک را مشخص سازد.
آقای امان پیشنهاد می‎کند که: مسئولان حکومت باید تیم های انجینری در بخش ماین پاکی آموزش داده و با کمک آنها و موسسات همکار مناطق را از وجود ماین‌ها و بقایای مواد منفجر ناشده  تصفیه کنند.
با این وجود مسئولان محلی در ولایت بادغیس نگرانی مردم را درپیوند به موجودیت ماین و گلوله‎های منفجر ناشده در مناطق بجا می‎‌دانند.
عبدالصمد جاوید والی بادغیس می‎گوید: انفجارماین‌ها در این ولایت برخی افراد را متضرر و از آنان قربانی گرفته است.
آقای جاوید می افزاید که: به موسسات ماین پاکی هدایت داده شده تا بخاطر تصفیه مناطق از وجود ماین‎ها وارد عمل شده و خطرات را مرفوع سازد.
نهادهای مسئول در خصوص ماین پاکی در کشور پیش از این گفته اند که روزانه بین شش تا ده تن از شهروندان در نتیجه‎ی انفجار ماین‌ها و مواد منفجره کشته و یا  زخمی  می‎شوند.
لازم به ذکر است که نه تنها در 20 سال اخیر بلکه قبل از آن نیز مناطق زیادی از کشور زیر کشت زارماین‌ها رفته و قربانی زیادی را برجای گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.