واحد‌های بومی عامل بحران در قلعه‌نو؛ شمس: با افراد تسلیم شده‌ برخورد می‌شود

والی ولایت بادغیس تاکید می‎ورزد که با عاملان بحران اخیر در شهر قلعه‏نو مرکز این ولایت، برخورد جدی و قانونی صورت می‎گیرد.

حسام الدین شمس والی بادغیس می‎گوید: در متشنج ساختن اوضاع شهر قلعه‏نو برعلاوه گروه طالبان، شماری از مسئولان بلند پایه نیروهای امنیتی و دفاعی این ولایت، دست داشته اند.
آقای شمس گفت که: معاونان ریاست امنیت ملی، آمر امنیت پولیس، معاون مدیریت عمومی محبس، شماری از آمران حوزه‌های پولیس و معاونان آنها و برخی از افسران دیگر نهادهای امنیتی از داخل نظام نقش اساسی برای برهم زدن وضعیت داشته اند.
شمس افزود؛ کسانی که در این توطئه وعملیات کودتای دست داشته اند، اکثراً باشنده‏گان بومی بادغیس بودند که با تمام تجهیزات و امکانات و نیروهای زیر دست شان صفوف نیروهای امنیتی را ترک و به طالبان تسلیم شدند.
وی می افزاید که: هرچند این افراد تاحالا دستگیر نشده اما ارگانهای امنیتی و کشفی در تلاش بازداشت و به کیفر رسانیدن آنها هستند.
با آنکه اداره محلی بادغیس آمار مشخص از این افراد ارائه نمی‎دهد اما گفته می‏شود که تعداد افراد تسلیم شده به گروه طالبان به صدها تن می‌رسد.
درمیان افسران و سربازان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان که به گروه طالبان تسلیم شدند دو عضو شورای ولایتی بادغیس نیز شامل هستند.
اکنون باشنده‎گان شهر قلعه‏نو می‏گویند: با کسانی که عامل اصلی کشاندن طالبان به داخل شهر شدند، جدی و قانونی برخود گردد، تا به دیگران عبرت شود.
آنان می افزایند که: دلیل اصلی آواره‎گی، وارد شدن تلفات و خسارات به مردم ملکی در جریان نبرد‎ها، کسانی هستند که بی هیچ درگیری به طالبان تسلیم شدند.
از سوی هم شورای ولایتی بادغیس برعلاوه برخورد با عاملان برهم زدن نظم در قلعه‎نو، انتظار درپیش گرفتن تدابیر برای جلوگیری از تکرار چنین رخدادهای را دارد.
عبدالعزیز بیک رئیس شورای ولایتی بادغیس می‏گوید: نهادهای امنیتی و دفاعی برای گزینش و استخدام مسئولان در رده‎های بالای این نهادها تمام موارد را در نظر گیرند تا افراد همسو با طالبان در راس قرار نگیرند.
این درحالیست که شهر قلعه‏نو 12 روز قبل پس از آن مورد نفوذ پیکارجویان طالب قرار گرفت که برخی از افسران و سربازان نهادهای امنیتی بدون هیچ درگیری به گروه طالبان تسلیم شدند.
این درگیری‎ها در شهر قلعه‌‏نو هشت شبانه‌روز میان نیروهای امنیتی و طالبان ادامه داشت که درنهایت با پادرمیانی بزرگان محلی پایان یافت.
قابل ذکر است که در جریان این نبردها؛ ده‌ها تن از افراد ملکی کشته و زخمی شدند، هزاران فامیل آواره و هم‌چنان ده‌ها اداره دولتی و مغازه در این شهر غارت و یا حریق شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.