ادعاهای مبنی بر غارت در قلعه‌نو؛ باشنده‌گان محل:چندین اداره دولتی و ده‌ها مغازه غارت شدند

باشنده‌گان قلعه‌نو مدعی اند که در جریان درگیری‌های یک هفته اخیر در شهر قلعه‎نو مرکز این ولایت، برخی از مغازه‌ها و ادارات دولتی مورد دستبرد قرار گرفته است.

این باشنده‌گان می‌گویند: درهنگام نبردهای شدید در شهرقلعه نو، دها مغازه موبایل، کفش، خوراکه فروشی و چندین اداره دولتی، غارت شده است.

باشنده‎گان قلعه‌نو؛ از فرد یا گروهی به عنوان عاملان اصلی این سرقت‌ها یاد نمی‎کنند، اما تاکید دارند که باید مرتکبین اصلی شناسایی و مورد بازپرس قرار گیرند.

عزیر عطایی یکتن از این باشنده‎گان به رادیو نریمان گفت که: شماری زیادی از مغازه‌های شهر سرقت شده و اموال شان غارت گردیده است.

در همین حال عبدالرحیم یکتن از مغازه‌داران در شهر قلعه‏نو می‏گوید: مغازه‌ی کفش فروشی اش در سومین شب درگیری ها غارت گردیده است.

او می افزایدکه: سارقان با شکستن درب مغازه و سرقت اموال آن، به ارزش 50 هزار افغانی به وی خساره وارد کرده است.

جان آقا فروشنده موبایل در قلعه‎نو یکی دیگر از متضرران غارت مغازه‌های شهر در هنگام درگیری‌ها است.

وی می‎گوید: افراد ناشناس شب هنگام با شکستن قفل دروازه مغازه‌اش نزدیک به 50 دستگاه تلفن همراه را غارت کرده اند.

از سوی هم شورای ولایتی بادغیس نیز با تائید گفته‎های باشنده‎گان و مغازه‌داران شهر، می‎گویند: برخی از اموال و تجهیزات شماری از مغازه‌ها و ادارات دولتی سرقت شده است.

عبدالعزیز بیک رئیس شورای ولایتی بادغیس گفت که: اکثریت از ادارات دولتی از جمله شورای ولایتی، موسسه تحصیلات عالی، ریاست انکشاف دهات، مدیریت محبس مورد دستبرد قرار گرفته و تمام امکانات، اموال و تجهیزات دفترداری شان غارت شده است.

آقای بیک می افزاید که: شکایت های را از باشنده‌گان و مغازه‌داران شهر مبنی بر سرقت مغازه‌ها نیز دریافت کرده اما مشخص نیست که عامل اصلی این غارت‌ها دولت و طالبان است و یاهم افراد استفاده جو.

درحالی اموال مغازه‌ها و ادارات دولتی در شهر قلعه‎نو غارت شده که در ایام نبردها نیروهای امنیتی و پیکارجویان طالبان در محلات حضور داشته اند.

برعلاوه غارت مغازه‌ها و ادارات دولتی از سرقت وسایل در برخی منازل مسکونی نیز گزارش شده است.

با این وجود طرفین نبرد یکدیگر شان را در قضیه غارت و دستبرد مغازه‌ها و ادارات دولتی، متهم می‌کنند.

فرماندهی پولیس بادغیس هرگونه دستبرد از سوی نیروهای امنیتی را در ادارات دولتی و مغازه‌های شهر را رد می‎کند و تاکید دارد که این عمل کار گروه طالبان است.

سمونوال شیرآقا الکوزی فرمانده‎ی پولیس بادغیس می‌گوید: هیچ نیروی امنیتی در غارت مغازه‌ها و ادارات دولتی دست ندارند و اگر کسی از متضرران سند در این زمینه داشته باشد پولیس برای رسیده‎گی به آن آماده است.

با این حال طالبان مسلح با ارسال پیامی به رسانه‌ها هرگونه سرقت اموال مغازه‌ها و تجهیزات ادارات دولتی از سوی افراد شان را رد کرده و نیروهای امنیتی را عامل این قضیه توصیف داشته اند.

برعلاوه غارت و دستبرد ادارات دولتی و مغازه‌های شهر قلعه‎نو؛ دها مغازه و فروشگاه نیز در جریان نبردهای هشت روزه در مرکز بادغیس آتش گرفته و حریق شده اند.

لازم به ذکر است که پیش از این درخصوص غارت مغازه‎ها و ادارات دولتی در سایر ولایات کشور نیز گزارش‌های پخش و نشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.