خطاطان افغان در یک نمایشگاه در کشور ترکیه شرکت می کنند

شماری از خطاطان افغان در آینده نزدیک در نمایشگاه ی در کشور ترکیه حضور یافته و آثار شان را به نمایش خواهند گذاشت.

این خطاطان برای نخستین بار است که در کشور ترکیه حضور پیدا می نمایند و در یک نمایشگاه مشترک با خطاطان ترک در شهر استانبول این کشور اشتراک می ورزند.

برنامه ی سفر خطاطان افغان از سوی دفتر تیکا یا آژانس انسجام همکاری های صدارت عظمای کشور ترکیه روی دست گرفته شده و قرار است در نمایشگاه مشترک خطاطان افغان و ترک که در تاریخ 12 الی 14 ماه جنوری سال روان میلادی ( 2018 ) برگزار گردد؛ 7 تن از خطاطان ولایت های کابل و هرات اشتراک نمایند.

علی ارغون چینار؛ رییس دفتر تیکا ویا آژانس انسجام همکاری های کشور ترکیه در ولایت هرات میگوید: این برنامه به هدف رشد و توسعه هنر خطاطی و ارتقای ظرفیت خطاطان افغان راه اندازی شده است.

آقای چنیار راه اندازی این نمایشگاه مشترک را برای تعاطی/ تبادل افکار خطاطان هر دو کشور موثر دانسته و می افزاید که در این نمایشگاه هشت تن از خطاطان ترک نیز شرکت و آثار شان به نمایش گذاشته خواهند شد.

رییس دفتر تیکا اضافه نمود که آنان در نظر دارند که بخاطر رشد و توسعه هنر خطاطی؛ کمک و یا مساعدت های را در اختیار انجمن خطاطان ولایت هرات قرار دهند.

نیک محمد مستمند غوری رییس انجمن خطاطان هرات ضمن قدردانی از ابتکار دفتر تیکا؛ این اقدام را در رشد و توسعه هنر خطاطی در هرات اثر گذار دانست.

اقای مستمند افزود که برداشت آنان این است که از سوی دولت به فراموشی سپرده شده و هیچ کمکی طی سال های اخیر از سوی دولت دریافت ننموده اند.

عبدالجلیل توانا یک‌تن دیگر از اشتراک کننده‌گان در نمایشگاه آتی می‌گوید: قرار است در نمایشگاه شهر استانبول؛ سه اثر هر خطاط و یا خوش نویس افغان به نمایش گذشته شود.

آقای توانا افزود که در این برنامه پنج از خطاطان ولایت هرات و دو تن از خطاطان کابل اشتراک نمایند.

این در حالیست که یکماه نیز دفتر تیکا زمینه سفر 15 تن از استادان دانشگاه های افغانستان را در یک سپوزیم دو روزه در ایسکی شهر ترکیه فراهم نموده که در این سفر استادان افغان مقاله های علمی شان در حوزه های مختلف علمی به خوانش گرفتند.

خبر: گزارش حبیب فوزی

ویراستار: مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.