بی سرنوشتی سرک حلقوی از بهر عدم تمویل بانک انکشاف آسیایی؛ باشنده‌گان بادغیس خواهان از سرگیری کار این پروژه “بزرگ و حیاتی” هستند

توقف کار دو بخش اول و دوم سرک حلقوی قیصار- لامان و نیز نیمه کاره ماندن این دوبخش بزرگ‌راه کمربندی کشور، نگرانی باشنده‌گان بادغیس را به همراه شده است.
کار بازسازی و اسفالت بخش اول سرک حلقوی به طول ۳۴ کیلومتر با هزینه‎ی بیش از۳۶ میلیون دالر از سوی یک کمپنی سرکسازی هندی و بخش دوم نیز با درازای ۴۸ کیلومتر و با مصارف بیش از ۴۸میلیون دالر از سوی یک شرکت سرکسازی چینایی به پیش می‌رفت.
اما با سقوط نظام پیشین و رونما شدن تحولات در کشور، از ده ماه به اینسو کار عملی این دوبخش سرک حلقوی متوقف شده است.
باشنده‌گان بادغیس می‎گویند: از ماه‎ها به اینسو کار ساخت و ساز دوبخش اول و دوم سرک حلقوی بنابه تحولات در کشور توقف یافته و تاحال از شروع مجدد آن خبری نیست.
این باشنده‎گان تاکید دارند که: حکومت باید هرچی زودتر کار بخش‎های نیمه کاره سرک حلقوی را که یک پروژه “بزرگ و حیاتی” است آغاز و این پروژه را تکمیل کند.
محب الله باشنده بادغیس می‎گوید:”کار سرک حلقوی از ده ماه به اینسو متوقف است، انتظار اینست تا به توقف کار این پروژه پایان داده شود تا زمینه کار فراهم و سرک بازسازی شود”.
محمد عارف باشنده دیگر بادغیس بیان می‎کند که:”ماه هاست کار جریان ندارد این مشکل ساز است، زودتر اقدام شود تا مشکلات مردم و عابران رفع شود”.
کار اسفالت دوبخش اول و دوم سرک حلقوی کشور در ماه قوس سال۱۳۹۶ خورشیدی با قطع نوار توسط اشرف غنی رئیس جمهوری وقت کشور افتتاح شده بود.
قرار بود با گذشت دوسال کار آن  تکمیل گردد اما در زمان معین شده کار اسفالت آن به پایان نرسیده و مدت قرار داد کمپنی‌های پیمان کار یکسال دیگر نیز تمدید گردید.
قبل از آنهم یکبار دیگر این دو بخش سرک قیصار- لامان به دو شرکت خارجی به قرار داد داده شده بود اما کمپنی‌های پیمان کار، ساخت این سرک را نیمه کاره گذاشتند.
با این حال فعالان مدنی در بادغیس از تداوم توقف کار سرک حلقوی انتقاد نموده و می‎گویند: موضوع متوقف بودن و نیمه کاره ماندن بخش‎های سرک حلقوی را به مقامات محلی و مرکزی شریک ساخته و خواهان از سرگیری کار عملی آن شده اند.
آقا ارباب شیخ الاسلامی مسئول شبکه نهادهای جامعه مدنی می‎گوید: مسئولان محلی و مرکزی اطمینان داده اند تا کار سرک حلقوی را به زودی آغاز نموده و قسمت‌های باقی مانده را نیز تکمیل نمایند.
با این وجود وزارت فواید عامه کشور می‎گوید: کار ساخت و ساز بخش‌های اول و دوم سرک حلقوی در بادغیس، به دلیل عدم پرداخت بودجه مصرفی از سوی بانک انکشاف آسیایی، متوقف مانده است.
حمیدالله مصباح سخنگوی وزارت فواید عامه امارت اسلامی به رادیو نریمان بیان می‌کند که: برای پرداخت هزینه‎ سرک حلقوی کشور، مذاکرات با بانک انکشاف آسیایی جریان دارد تا به تمویل این پروژه ملی ادامه دهد.
وی تاکید دارد؛ درصورت که نهاد مذکور از تداوم حمایت مالی پروژه سرک حلقوی کشور دست بردارد، امارت اسلامی خود وارد عمل شده و پلان را در این زمینه اجرا خواهد کرد.
سرک حلقوی قیصار لامان که بخش از جاده‎ی کمربندی کشور است به طول ۲۳۳ کیلومتر در شش بخش تقسیم شده و بانک انکشاف آسیایی برای ساخت آن صدها میلیون دالر در نظر گرفته بود.
پروژه سرک حلقوی قیصار-لامان برعلاوه وصل نمودن ولایت‌های شمال به غرب کشور، از اهمیت ترانزیتی، تجارتی و اقتصادی نیز برخوردار است.
مسئولان وزرات فواید عامه تاکید دارند که کارهای تخنیکی چهار بخش‎ دیگر سرک حلقوی قیصار- لامان نیز تکمیل شده و در صورت پشتیبانی بانک انکشاف آسیایی کار عملی آن آغاز خواهد شد.
این درحالیست که بانک انکشاف آسیایی همزمان با سقوط نظام پیشین در کشور، تمویل بسیاری از پروژه‌های انکشافی را در افغانستان متوقف نمود و تاهنوز روشن نیست که حمایت‌هایش را از سرخواهد گرفت یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.