کاوشگری آثار باستانی در بادغیس؛ به تازه‌گی پنج تن حین کندن‌ کاری بازداشت شدند

همزمان با نگرانی باشنده‌گان ولایت بادغیس ازکاوش‌گری/کندن کاری‌ خودسرانه آثار باستانی در این ولایت، مقامات محلی مدعی اند که پنج تن را در این پیوند بازداشت کرده اند.
کندن کاری و کاوش‌گری های خود سرانه‌ی برخی افراد در اطراف آبده‌های تاریخی و ساحات باستانی این ولایت، میراث های فرهنگی بادغیس را زیر و رو و ویران کرده اما ظاهراً این روند هم‌چنان ادامه دارد.
باشنده گان ولایت بادغیس از کندن کاری های خودسرانه آثار باستانی برخی افراد در مناطق باستانی مرکز و ولسوالی‌های این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.
این باشنده‎گان می‎گویند: کندن کاری‌های خودسرانه افراد در اطراف آبده‌های تاریخی بخاطر دریافت آثار باستانی و با ارزش از گذشته تاحال دوام داشته و در این اواخر بیشتر به نظر می‎رسد.
باشنده‎گان آثار باستانی را برای هویت اجتماع مهم توصیف داشته و تاکید دارند که: مقامات و ادارات مسئول برای جلوگیری از کندن کاری‌های خود سرانه و غیرقانونی آثار باستانی گام بردارند.
احمدولی یاور باشنده ولایت بادغیس ادعا می‎کند که: “هم در زمان دولت پیشین و هم در دولت فعلی آثار باستانی از سوی برخی افراد مورد کندن کاری خود سرانه قرار داده شده و این کار هم‌چنان جریان دارد”.
محب الله شتاب یکی دیگر از باشنده‌گان بادغیس نیزمی‎گوید: “آثار تاریخی یکی از نمادهای فرهنگی است و دولت باید جلو کندن کاری و تخریب آنها را بگیرد تا فرهنگ نابود نگردد”.
از سوی هم مقامات محلی در بادغیس می‎گویند: بخاطر جلوگیری از کندکاری های خودسرانه آثار باستانی تدابیر جدی را در پیش دارند و به هیچ کسی اجازه نمی‏دهند تا دست به کندن کاری این آثار بزنند.
مولوی بازمحمد سروری رئیس اطلاعات و فرهنگ بادغیس می‏گوید: پنج تن در هفته‎ی گذشته حین کندن کاری آثار باستانی از مربوطات ولسوالی قادس این ولایت، بازداشت شده است.
آقای سروری می افزاید که: افراد بازداشت شده‌ باشنده‎گان محل بوده و اکنون زیر پیگرد عدلی قرار دارند.
سروری تاکید می ورزد که:” از هنگام مسلط شدن امارت اسلامی در کشور؛ بخاطر حفظ و مراقبت از آثار باستانی و جلوگیری از کندن کاری  های خود سرانه‎ گام های را برداشته اند و پس از این نیز میراث های فرهنگی حفاظت می‎گردد”.
با این وجود فرهنگیان در بادغیس با آنکه از جدیت دولت برای حفاظت از آثار باستانی استقبال می‎کنند اما تاکید دارند که: باید دوامدار از کندن کاری های خود سرانه آثار باستانی که همیشه در بادغیس جریان داشته، جلوگیری گردد.
سید محمد ضیایی فعال فرهنگی در بادغیس نیز می‎گوید: در طی سالیان متمادی آبده‌‎های تاریخی و مناطق باستانی این ولایت مورد دست برد قرار گرفته و این امر ضربه‎ی کوبنده‎ی بر تمدن و ارزش های باستانی وارد کرده است.
ضیایی پیشنهاد می‎کند که برای حفظ میراث های باستانی؛ فرهنگ حفظ داشته‌های  فرهنگی و ارزش این داشته ها ابلاغ و سطح آگهی مردم در این زمینه بلند برده شود، و نیز زمینه کار مساعد گردد تا کسی اقدام به کندن کاری ساحات باستانی نکنند.
ضیایی اضافه می کند که:” دولت جدیت خاص در این راستا داشته باشد، این دست‌گیری ها هرچند نشانه‎ی در این بخش است خیلی خوشحال می‏شویم افراد را شناسایی کنند، با کسانی که حفاری، قاچاق می‎کنند و دست به فروش اقلام باستانی می‎زنند برخورد جدی و قاطعانه صورت بگیرد تا بعد از این جلوگیری شود از قاچاق و فروش آثار باستانی و کندن کاری های خود سرانه “.
فرهنگیان باور دارند که آثار باستانی نمایان گر هویت و تمدن یک سرزمین و جغرافیا است و در قسمت شناختاندن یک سرزمین رول اساسی دارد.
بادغیس از ولایات باستانی در کشور است که دها آبده تاریخی و ساحه‎ی باستانی را به خود جای داده. براساس اظهارات مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ بادغیس؛ حدود 60 قلم آبده تاریخی و آثار باستانی در این اداره ثبت است.
اما لازم به ذکر است که بیشتر این میراث های فرهنگی بنابه عوامل متعدد بویژه عدم مراقبت جدی و کندن کاری های خودسرانه ویران شده و نیاز جدی به ترمیم ومرمت کاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.