ادعای روی بینی در طی مراحل اسناد گذرنامه در بادغیس؛ مسئولان: تقسیم اوقات ترتیب و نظم تامین شده است

به دنبال آغاز فعالیت اداره پاسپورت در بادغیس؛ بیروبار در دروازه این اداره به چشم می‌خورد و افراد زیادی برای اخذ پاسپورت به این اداره مراجعه کرده اند.
ظاهراً روی آوردن دسته جمعی مردم در بادغیس برای اخذ گذرنامه؛ نظم را در اداره توزیع گذرنامه این ولایت به چالش کشیده است.
چنان که برخی از متقاضیان گذرنامه در بادغیس از واسطه و روی بینی در طی مراحل اسناد گذرنامه‌ها حکایت می‌کنند.
برخی از مراجعین گذرنامه در دروازه اداره پاسپورت بادغیس مدعی اند که: نبود نظم درست و درمیان بودن واسطه‌ و روی بینی در طی مراحل اسناد سبب شده تا با گذشت یک هفته و انتظار در ورودی اداره پاسپورت، نتوانند اسناد شان را طی مراحل کنند.
این مراجعین می‌گویند: برخی افراد با واسطه و روی بینی نظم را در اداره پاسپورت مختل می‎‌سازند و از این رو برای برخی مراجعین زمان طی مراحل اسناد میسر نمی‎‌شود.
آنان تاکید دارند که اداره پاسپورت تلاش نمایند تا نظم را تامین ساخته و از واسطه و روی بینی ها جلوگیری نمایند.
عبدالباقی سروری یک‌تن از مراجعین می‌گوید:”مدت پنج روز می‎‌شود که برای طی مراحل اسناد پاسپورت به دروازه اداره پاسپورت هستم اما متاسفانه تاحال نتوانستم داخل بروم و اوراق پاسپورت را طی مراحل کنم، کسانی که واسطه دارند به راحتی داخل می‎‌روند و اسناد شان را ثبت چهره/بایمتریک می‌کنند”.
پیمان بهروز یکی ديگر از مراجعین پاسپورت نیز ادعا می‌کند که:”بخاطر گرفتن پاسپورت به دروازه اداره پاسپورت مراجعه کردم تا بخاطر کار و کسب در آمد به خارج بروم اما اینجا واسطه بازی است و هیچ نظم و نوبت نیست”.
درحالی مراجعین گذرنامه در بادغیس از بی نظمی و روی بینی در روند طی مراحل اسناد گذرنامه سخن می‌زنند که، از دو هفته به اینسو و با فعال شدن اداره پاسپورت بادغیس؛ صدها تن از شهروندان برای گرفتن گذرنامه صف می‌کشند.
باوجود این همه مراجعین؛ مسئولان اداره پاسپورت گفته اند که روزانه کمتر از دوصد عریضه از اسناد مراجعین را طی مراحل می‌کنند.
درهمین حال مسئولان در فرماندهی پولیس ولایت بادغیس بی آنکه بی نظمی و روی بینی را رد یا تائید کنند می‌گویند:‌ به هدف تامین نظم بهتر و جلوگیری از بی نظمی در امور توزیع گذرنامه، آنان تقسیم اوقات را برای طی مراحل اسناد ترتیب داده اند.
مولوی عبدالله نوری آمر دفتر فرماندهی پولیس بادغیس می‎‌گوید: تقسیم اوقات خاص از سوی اداره پاسپورت تهیه شده که ساکنان مرکز و ولسوالی های بادغیس هرکدام طبق نوبت خاص در روزهای هفته به این اداره مراجعه می‌کنند.
نوری می‌افزاید که: طبق تقسیم اوقات تعیین شده؛ باشنده‌گان ولسوالی‌های بالامرغاب و  غورماچ به روز شنبه، ساکنان ولسوالی آبکمری به روز یکشنه، باشنده‌گان ولسوالی قادس به روز دوشنبه، ساکنان ولسوالی‌های مقر و جوند به روزهای سه شنبه و باشنده گان قلعه‎‌نو نیز به روز چهارشنبه به اداره پاسپورت مراجعه و اسناد شان را طی مراحل می‌کنند.
براساس تقسیم اوقات اداره پاسپورت کارمندان این اداره به روز پنجشنبه اسناد را ترتیب وجهت طی مراحل به مرکز کشور خواهند فرستاد.
گذرنامه/پاسپورت یکی از مدارک شناسایی رسمی است که از سوی دولت ها برای شهروندان شان صادر و توزیع می‎گردد.
در افغانستان هرچند به این مدرک کمتر اهمیت داده شده اما پس از تحولات اخیر ظاهراً برخی از شهروندان به ارزش و لزوم گذرنامه پی برده و در دروازه‌های ادارات توزیع کننده گذرنامه شماری زیادی از باشنده‌گان برای گرفتن گذرنامه صف بسته اند.
آگاهان به این باورند که: تحولات سیاسی و اقتصادی سبب شده تا شماری زیادی از مردم برای دریافت گذرنامه در دروازه های ادارات پاسپورت صف بکشند.
رحمت الله حاذق استاد دانشگاه می‎‌گوید: تحولات سیاسی اخیر و دگرونی های ناشی از آن سبب شده تا برخی از افغان ها راه بیرون رفت از  کشور را انتخاب کنند.
آقای حاذق می افزاید که: مشکلات اقتصادی، فقر و بیکاری از دست دادن شغل ها و پایین آمدن کاریابی درحداقل ترین سطح آن درمیان تحصیل یافته گان، یکی از عوامل اساسی روی آوردن شهروندان به دریافت گذرنامه است.
حاذق اضافه می‌کند که: آینده سیاسی مبهم و گنگ یکی دیگر از عوامل است و نیز متوقف شدن روند نورمال توزیع در ماهای قبلی موجب شده تا مراجعین یکباره گی به ادارت رجوع کنند.
حاذق پیشنهاد می‎کند که: حکومت از یکسو به قشر جوان جامعه که مشکلات اقتصادی دارند، شغل زایی کند و آنان را امیدوار به ماندن در کشور سازند و از سوی دیگر روند توزیع پاسپورت را بیشتر ساخته و به کیفیت بی افزایند تا روزانه رقم بیشتری گذرنامه توزیع گردد.
موج از شهروندان کشور درحالی روی به گرفتن گذرنامه آورده و قصد خروج از کشور را دارند که پس از تحولات اخیر شماری زیادی از اتباع افغانستان، این کشور را ترک کرده اند.
پیش از این مقامات طالبان به والیان در ولایات دستور داده اند که مشکل مردم را حل سازند تا کسی مجبور نشود که در کشورهای خارجی مهاجر و پناهنده گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.