مسیر دشوار گذر قادس-قلعه‌نو؛ عابران: در زمستان پیشرو، این مسیر مسدود خواهد شد

مسیر راه مواصلاتی قادس – قلعه نو که یکی از پر تردد ترین مسیرها در بادغیس محسوب می‌شود، در این روزها و با رسیدن فصل زمستان وضعیت نا مطلوب داشته و رفت و آمد در آن دشوار شده است.
این بزرگراه که باشنده گان ولسوالی های قادس و جوند و برخی از مناطق ولسوالی مقر از آن گذر دارند از نزدیک به ده سال به این سو در خصوص اسفالت و حتی جغل اندازی و هموار کاری آن توجه صورت نگرفته است.
پل و پلچک ها و مسیر این راه 40 کیلومتری در طی دو یا سه سال اخیر به حدی تخریب شده که راننده گان این مسیر یک ساعته را به دو ساعت طی می‌کنند.
راننده گان مسیر راه قادس – قلعه نو با نگرانی از وضعیت بد این مسیر می‌گویند: از چندین سال به اینسو کمترین توجه‌ی برای ترمیم و ساخت سرک این مسیر صورت نگرفته و آنان اکنون با وضعیت خیلی دشوار رفت و آمد دارند.
این راننده گان می‌افزایند‌ که: اکثریت پلچک‌های این مسیر در اثر سیلاب های موسومی طی سال های گذشته تخریب شده و اکنون وسایط نقلیه با سختی تمام از این مسیر تردد دارند.
راننده گان تاکید دارند که: در زمستان پیش رو احتمال می‌رود که مسیر بزرگ راه قادس – قلعه‌نو به روی عابرین مسدود گردد.
آنان انتظار دارند که ادارات مسئول برای ترمیم این مسیر توجه جدی داشته باشند و در صورت نبود امکانات و زمینه برای اسفالت؛ حداقل جغل اندازی و هموار کاری گردد.
از سوی هم باشنده گان ولسوالی قادس نیز با تائید گفته‌های راننده‌گان از تخریب بیش از حد مسیر راه قادس قلعه نو شکایت دارند.
این باشنده‌گان می‌گویند: تخریب پل و پلچک ها و مسیر این راه باعث شده تا اکثریت بیماران به علت دیر رسیدن به شفاخانه ولایتی، در مسیر راه تلف شوند.
این باشنده گان توضیح میدهند که مردم در فصل تابستان از وجود گرد و غبار زیاد و در زمستان و بهار از وجود گِل و لای این مسیر نهایت مشکلات را متقبل می‌شوند.
از خامه بودن و تخریب شدن راه مواصلاتی قادس-قلعه‌نو بارها شکایات مطرح شده و با آنکه مسئولان حکومت پیشین برای ترمیم این مسیر وعده‌های را داده اند اما هیچ یکی از آنها عملی نشده است.
در کنار این گفته ها بهاءالدین قادسی یک تن از بزرگان قومی نیز از مشکلات باشنده گان و راننده گان مسیر راه قادس قلعه نو سخن به میان میارود.
آقای قادسی می‌گوید: طی سال‌های اخیر هیچ توجه‌ی برای ترمیم سرک قادس- قلعه‌نو نشده است.
قادسی پیشنهاد می‌کند که ادارت زیربط محلی برای ترمیم و هموارکاری سرک قادس-قلعه‌نو وارد عمل شوند.
با این حال والی بادغیس از جریان داشتن کار ترمیم سرک‌ها و راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌ها به مرکز این ولایت سخن می‌زند.
عبدالصمد جاوید والی بادغیس می‌گوید: روند ترمیم کاری سرک بالامرغاب – قلعه‌نو جریان داشته و به زودی کار جغل اندازی مسیر قادس – قلعه‌نو نیز درپیش گرفته خواهد شد.
این در حالیست که مسیر راه ولسوالی های مقر و آبکمری ولایت بادغیس در سال های پسین اسفالت شده  اما مسیر راه قادس قلعه نو در کنار خامه و خاکی ماندن، برای جغل اندازی آن کمترین توجه‌ی نگردیده است.
ازسوی هم گفته می‌شود که اسفالت مسیر راه قادس – قلعه نو یکی از خواسته های مردم این ولسوالی در بدل انتقال آب این ولسوالی به شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.