نگرانی‌ها از محروم شدن دانش آموزان مکاتب قلعه ‎نو؛ وزارت معارف: روند آموزش و آزمون دربخش‌های از ولایت ها که شرایط جنگی دارند، راه اندازی نمی‌شود

با کاهش نگرانی‌ها از شیوع کرونا؛ وزارت معارف کشور در اعلامیه‌ی گفته که مکاتب در ولایات سردسیر از تاریخ 2 تا 5 اسد برای برگزاری امتحانات “چهارونیم ماهه” آماده‌گی بگیرد و یک روز پس از آن (6 اسد) امتحانات برگزار گردد.

بادغیس نیز جزئی همین ولایات سرد سیر کشور است. اما درحالی مکاتب ولایت بادغیس مکلف به بازگشایی و برگزاری امتحانات می‌گردند که شهر قلعه‏ نو مرکز این ولایت، اوضاع مناسب ندارد.

شهروندان قلعه‌نو از اوضاع نا مناسب این شهر و آغاز شدن مکاتب نگرانی دارند و می‏گویند: اگر مکاتب درحال حاضر آغاز گردد دانش آموزان زیادی از رفتن به مکتب باز می‎مانند.

این شهروندان می افزایند که: شماری زیادی از دانش آموزان مکاتب اکنون با خانواده‏های شان در ولسوالی‌های بادغیس و ولایت هرات آواره‎ هستند و درصورت برگزاری امتحانات بیشتر از نیمی از دانش آموزان از امتحانات محروم خواهند شد.

بسم الله صالح یکتن از این شهروندان گفت که: معارف کشور باید شرایط فعلی شهر قلعه ‏نو را درک نموده و روند آموزش و برگزاری امتحانات را اندکی به تاخیر اندازد تا دانش آموزان به آن رسیده‎گی بتوانند.

صفی‌الله یکی دیگر از شهروندان قلعه‏ نو می‌گوید: آغاز مکاتب و برگزاری امتحانات در شرایط فعلی در این شهر عملی به نظر نمی‏رسد.

وی افزود که: دولت باید در ابتدا امنیت را تامین و بعداً به فکر راه اندازی روند آموزش و برگزاری امتحانات در مکاتب شهر قلعه ‎نو گردند.

شهروندان قلعه‏نو درحالی از اعلام زمان آغاز مکاتب و برگزاری امتحانات ابراز نگرانی می‏کنند که این شهر شاهد هشت شبانه‌روز درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و طالبان مسلح بوده است.

نبردهای که با پادرمیان بزرگان محلی خاتمه یافته اما درپی وقوع آن اکثریت از خانواده‏های شهر قلعه‏ نو آواره و به بیرون از آن و حتی در هرات بیجا شدند.

با آنکه این خشونت‌ها از ده روز به اینسو خاموش شده اما به گفته‎ی اداره مهاجرین و عودت کننده‌گان بادغیس حدود ده هزار خانواده بخاطر خشونت‌های اخیر، شهر را ترک نموده و از ترس شعله‌ور شدن مجدد آتش جنگ در این شهر تاحال به منازل مسکونی شان بر نگشته اند.

آگاهان امور موجودیت امنیت را برای آموزش و پروش حتمی و لازمی می‏دانند و تاکید می‌ورزند که دولت در قدم نخست آرامش را به شهر قلعه‎ نو تامین و این شهر را از شرایط جنگی بیرون کند، تا با بازگشت خانواده‏ها به شهر، دانش آموزان به مکاتب بروند.

خلیل الرحمن فایز استاد دانشگاه در بادغیس؛ برعلاوه تامین امنیت، پشنهاد می‎کند که در این وضعیت پروسه‏ آموزش و امتحان دانش آموزان آنلاین برگزار شوند و یاهم آنان به مکاتب که دسترسی دارند شامل آموزش و امتحان گردند.

حالا ریاست معارف بادغیس می‏گوید: بجز چندین مکتب در شهر قلعه‎ نو، روند آموزش در مکاتب ولسوالی‌های این ولایت آغاز شده و امتحانات در این مکاتب نیز به روز ششم ماه اسد راه اندازی خواهد شد.

محمد آصف فولاد رئیس معارف بادغیس می‎گوید: با توجه به آواره شدن خانواده‏ها در شهر قلعه‏ نو برگزاری امتحانات به تاریخ تعین شده دشوار خواهد بود و با این کار 40 درصد دانش آموزان 20 مکتب در شهر قلعه‌نو از امتحانات محروم خواهد ماند.

آقای فولاد گفت که: به مسئولان مرکزی این وزارت پشنهاد نموده تا برای آغاز مکاتب در شهر قلعه ‎نو و راه اندازی امتحانات چهار ونیم ماهه، مدت زمانی مهلت دهد تا خانواده‎ها دوباره به شهر برگردند و دانش آموزان بتوانند به آموزش و امتحانات شرکت کنند.

در این باره نتوانستیم دیدگاه اداره محلی بادغیس را بخاطر تامین امنیت شهر قلعه‎ نو داشته باشیم.

اما وزارت معارف کشور به رادیو نریمان می‏گوید: در ولایات که شرایط آنها جنگی و احتمال وقوع درگیری‌ها و خشونت‎ها متصور باشد، روند آموزش و امتحانات راه اندازی و برگزار نخواهد شد.

نجیبه آرین سخنگوی این وزارت گفت که: در این ولایات با فروکش نمودن خشونت‌ها و تامین امنیت، روند آموزش دوباره راه اندازی و امتحانات برگزار می‌گردد.

شیوع کرونا ویروس دوسال است که روند آموزش و پروش در مکاتب و تحصیل را در دانشگاه‌ها در اکثریت کشورهای جهان بخصوص در افغانستان، به چالش می‎کشد.

باید گفت قرار است که روند تدریس در دانشگاه‌ها و نهاد‌های تحصیلی کشور نیز تا دو هفته‌ی دیگر بازگشایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.