سایه جنگ و مشکلات اجتماعی بر تجلیل از عید قربان در قلعه‌‎نو؛ ناامنی شور و شوق عید را کمرنگ ساخته است

تا کمتر از یک روز دیگر عید قربان از راه می‌رسد اما این عید که از جمله دو مناسبت‌ خوشی مسلمانان جهان شمرده می‌شود، امسال برای شهروندان شهر قلعه‌نو نسبتاً تعطیل به نظر می‎رسد.


درجاده‏‌های شهر جنب و جوش گذشته که در ایام عید مشاهده می‌‏شد حالا به چشم نمی‎خورد و محلات که قبلاً در ایام عید میوه و شرینی پهن و به فروش می‌ر‌سید اکثراً خالی است و بازار گرمی ندارد.
کمتر کسانی برای خرید و فروش شیرینی و قربانی در شهر قلعه‏‌نو مرکز بادغیس، به چشم می‌خورند که با دلگرمی تمام برای تجلیل از این عید آماده‎گی بگیرند.
شهروندان شهر قلعه‌نو می‎گویند: جریان جنگ و درگیری‌های مسلحانه، خسارات وارده ناشی از خشونت‎های اخیر، آواره گی‌های این نبردها، خشکسالی و فقر و درآمد پایین افراد، سبب شده تا مردم از تجلیل عید، دست بردارند.
این شهروندان می افزایند که: اکثریت از مردم از نبردهای اخیر در شهر قلعه‌‏نو متضرر شده و جریان جنگ انگیزه‌‏ی تجلیل از مناسبت عید قربان را از آنها گرفته است.
محمد کریم هاشمی یکتن از این شهروندان گفت که: مردم نسبت به هر زمان دیگر در شهر کمتر گشت و گذار و بخاطر عید خرید و فروش دارند و این بی میلی در
تجلیل عید کم سابقه است.
وی انتظار دارد تا دیگر جنگ در شهر قلعه‌‏نو شعله‌ور نشود و مردم از آن متضرر نگردند.
محمدیار ناظم یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: مشکلات نا امنی و جنگ سبب شده که مردم خانه‌های خود را ترک کنند و این آواره‌گی باعث کمرنگ شدن تجلیل از عید شده است.
ناظم آرزو دارد تا روزی جنگ کاملاً ختم شود و مردم بتوانند در سایه امنیت از مناسبت‌های شان تجلیل نمایند.
شهروندان کشور؛ معمولاً روزهای عید قربان را با قربانی گوسفند، فراهم کردن شرینی و میوه، برگزاری مهمانی‌های فامیلیو دید و بازدید از نزدیکان اختصاص می‌دهند، اما امسال درشهر قلعه‎نو ممکن است که این رسوم عیدی کمتر تجلیل و بجا آورده شود.
با این حال شورای ولایتی بادغیس نیز به این باور است که مردم عید پیش‌رو را به دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نمی‏توانند به درستی تجلیل نمایند.
بهاوالدین قادسی عضو شورای ولایتی بادغیس می‏‌گوید:طرفین جنگ در کشور، حداقل اجازه بدهند تا مردم در ایام عید خوشی شان را تجلیل کنند.
خواست عالمان دین اینست تا طرفین جنگ افغانستان، خشونت‎های شان را کنار بگذارند و بیش از این به مناسب‎ها آسیب نزنند و خوشی مردم را نگیرند.
مولوی عبدالباسط صارم یکتن از این عالمان دین در بادغیس گفت که:عید جشن خوشی مسلمین است و اسلام مسلمانان را تشویق به خوشی و شادی نموده است.
مولوی صارم می افزاید که: دین اسلام تاکید کرده که انسانها بریکدیگر شان خوشی و شادی بیاورند و اعمال شان موجب گرفتن خوشی از هم نشود.
وی اضافه کرد که: دشمنی و کدورت میان انسانها در ایام عید باید کنار گذاشته شود.
شهروندان قلعه‌‏نو درحالی به تجلیل عید قربان دلگرمی نشان نمی‏دهند که در هفته‌‏های گذشته قلعه‏‌نو هشت شبانه‌روز پی درپی شاهد درگیری‌های مسلحانه‏ میان نیروهای دولتی و طالبان بود.
نبردهای که آسیب جانی و مالی به ساکنان این شهر وارد کرد و نیز هزاران خانواده را از منازل شان آواره ساخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.