وضعیت ناجور شهر قلعه‏ نو و تاثیرات منفی جنگ بر زنده‌گی شهروندان

اکثریت از ساکنان شهر قلعه ‎نو مرکز ولایت بادغیس زیر خط فقر قرار دارند و در آمد زنده‌گی شان وابسته به فعالیت روز مره شان در شهر است.

ساکنان که با کار و بار روزانه و درآمد ناچیز در جاده ‎های شهر با زنده‎گی بخور و نمیر مقابل بودند، حالا جریان جنگ و بسته بودن شهر چرخه‌ی حیات روزگار شان را متاثر ساخته است.

میرعلم احدی یکتن از باشنده‎ گان شهر قلعه‎ نو است که تا پنج روز قبل در جاده‌های شهر ریکشا رانی می‌کرد.وی از این طریق روزانه 400 تا 500 افغانی درآمد داشت و با این مبلغ مخارج زنده‌گی ده عضو خانواده اش را در ناحیه ششم شهر تامین می نمود.

میرعلم با تشدید جنگ در شهر قلعه‌نو حالا به منطقه‌ی موسوم به “قرقج کندلان” واقع در25 کیلومتری جنوب غرب مرکز بادغیس، آواره شده است.

این مرد 35 ساله بادغیسی در تماس تلفونی به رادیو نریمان می‌گوید: با از دست دادن شغل اش، اکنون شرایط زنده‌گی مناسب ندارد و در معرض نابودی هست.

وی انتظار دارد که دامنه‌ی درگیری از شهر قلعه‎ نو بیرون کشیده شود تا دوباره بتواند در این شهر کارش را از سر گرفته و مخارج خانواده اش را تامین کند.

نه تنها میرعلم در قلعه‎ نو از خشونتهای جاری در شهر متضرر شده بلکه هزاران خانواده با ترک منازل شان، در وضعیت مناسب قرار ندارد و نیز همه کسانی که در بخش های مختلف فعالیت داشتند کارشان را از دست داده اند.

درآمد روزانه ساکنان شهر قلعه‌نو با شدت جنگ درحالی متوقف شده که مواد اولیه در بازار اندک در دسترس است و نیز بهای مواد خوراکی چندین برابر از قیمت گذشته اش بلند رفته است.

در همین حال شماری از باشنده‌گان ولایت بادغیس نیز خواهان راندن جنگ از شهر و تامین آرامش هستند.

این باشنده‌‌گان می‌گویند: نیروهای بیشتری در محل اعزام شود تا بتوانند طالبان را سرکوب و از شهر خارج سازند.

از سوی هم مونسه قادری منشی شورای ولایتی بادغیس از طرفین نبرد خواهان ختم جنگ و تامین آتش بس دایمی است، تا شهروندان آسیب نبیند و دارای‌های عامه نیز محفوظ بماند.

سید محمود فهیم انتظار استاد دانشگاه هشدار می‎دهد که اگر جنگ در داخل شهر تداوم داشته باشد، مشکلات فراوان دامن گیر شهروندان می‎گردد.

آقای انتظار تاکید می‎ ورزد که ادامه جنگ در شهر؛ برعلاوه وارد ساختن تلفات و خسارات به افراد ملکی و از دست رفتن کار و بار مردم، بسیاری از دارایی‌های عامه و اموال شهروندان مورد دستبرد قرار خواهد گرفت.

با این همه حسام الدین شمس والی بادغیس در پیام به رادیو نریمان می‎گوید: تلاش های اداره محلی نیز اینست تا نبردها به بیرون از شهر کشانده‌ شود.

آقای شمس نگاشته است:”ماهم تلاش می‌کنیم که جنگ به بیرون کشیده شود. ولی در عین زمان متنفذان و بزرگان قلعه‌نو نیز از طالبان بخواهند که از شهر بیرون شوند و در بیرون شهر با ما بجنگند نه در منطقه‌ی مسکونی و داخل شهر”.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان هم با فرستادن پیام به رسانه‎ ها می‎گوید: موضوع تداوم درگیری در شهر و بیکاری مردم را با رهبری این گروه شریک می‎سازد.

این درحالیست که تداوم درگیری‌ها در شهر قلعه‎ نو مرکز ولایت بادغیس از پنج روز به اینسو موجب آواره‌گی هزاران خانواده شده و هزاران تن از اقشار مختلف جامعه از مامور و دکاندار گرفته تا کارگر و صاحب کار همه فعالیت شان را کنار گذاشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.