بیش پنج هزار خانواده در نبردهای قلعه‎نو بیجا شدند؛ باشنده‎ گان: “امنیت تامین شود تا آواره نشویم”

با تنویر آتش جنگ در شهر قلعه‎نو مرکز ولایت بادغیس شماری زیادی از ساکنان این شهر آواره شدند.

مسئولان ریاست مهاجرین و عودت کننده‎گان بادغیس از آواره شدن بیش از پنج هزار خانواده از مرکز این ولایت خبر می‎دهند.

عبدالظاهر بادغیسی رئیس مهاجرین و عودت کننده‌گان بادغیس می‌گوید: آواره‌گان جنگ‌های اخیر شهر قلعه‌نو با ترک منازل اصلی شان، به روستاهای مجاور شهر، ولسوالی‌های بادغیس و شهر هرات، آواره شدند.

درهمین حال باشنده‎گان بادغیس می‎گویند: با شعله ور شدن آتش نبرد در مرکز این ولایت، بیش از 50 درصد ساکنان شهر، مجبور به ترک منازل شان شدند.

عبدالحلیم محمدی یکتن از باشنده‌گان بادغیس است که با تشدید نبردها؛ به یکی از روستاهای مجاور قلعه‌نو، آواره شده است.

به گفته‌ی وی؛ هنوز هم شماری زیادی از خانواده‌ها منازل شان را ترک و رهسپار روستاهای امن تر و مناطق دور دست می‎شوند.

وی از دولت و نهادهای مسئول انتظار دارد تا برای بهبود وضعیت شهر قلعه‎نو، اقدامات جدی و اساسی را انجام دهند تا بیش از این شهروندان آواره نگردند.

ساکنان بادغیس پس از آن از منازل شان آواره شدند که پیکارجویان طالب چهار روز قبل به شهر قلعه‎نو یورش بردند و طی این مدت با قوای افغان به درگیری پرداختند.

از سوی هم عبدالعزیز بیک رئیس شورای ولایتی بادغیس تاکید دارد که دولت با فرستادن نیروهای بیشتر، حلقه امنیتی را در قلعه‎نو گسترش دهد تا مردم بتوانند به منازل شان باز گردند.

درگیری‌های شدید هنوزهم در حومه‎ها و اطراف شهر جریان دارد و سبب شده تا روند ترک منازل و آواره‌گی ساکنان بادغیس ادامه یابد.

براساس آمارهای مسئولان صحی بادغیس در نبردهای اخیر شهر قلعه‌نو؛ کمتر از ده فرد ملکی کشته و حدود 70 تن دیگر زخم برداشته اند.

در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر در زون غرب می‌گوید: تداوم جنگ و خشونت‌ها همواره مردم ملکی را متضرر و قربانی ساخته است.

میرویس امینی سرپرست این کمیسیون گفت که: طالبان مسلح هیچ‌گاهی قوانین جنگی را در داخل مناطق‌ و محلات مسکونی رعایت نکرده و همواره باعث تلفات افراد ملکی گردیده اند.

آقای امینی می افزاید که: نهادهای ملی و بین المللی و دفاتر خصوصی باید به متضرر شده‌گان بادغیس رسیده‌گی نمایند.

با این وصف اداره محلی بادغیس از ایستاده‌گی نیروهای امنیتی در مقابل حملات طالبان سخن می‌زنند و اطمینان می‎دهند که برنامه‌ی را برای تامین امنیت شهر قلعه‏نو و پاکسازی ساحات از وجود طالبان، روی دست دارند.

حسام الدین شمس والی بادغیس درصحبت با رسانه‌ها می‎گوید: تعهد شکنی گروه طالبان و پای بند نبودن این گروه به قواعد جنگی، سبب شده تا به افراد ملکی آسیب وارد گردد.

وی تاکید ورزید که: برای تقویت و بازسازی کمربند امنیتی شهر تلاش‌های آنان جریان دارد.

در این باره نتوانستیم دیدگاه گروه طالبان مسلح را نیز با خود داشته باشیم.

این درحالیست که طالبان مسلح چهار روز قبل یکباره‌گی به شهر قلعه‌نو مرکز ولایت بادغیس؛ نفوذ نمودند و تاحال نیز در بخش‌های از این شهر حضور دارند.

هرچند این گروه در توافق نامه خویش با دولت آمریکا تعهد سپرده بود که بالای مراکز شهر‌ها حمله نمی‌کند اما برخلاف تعهدات شان، شهر قلعه‌نو را به رگبار گلوله بسته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.