نصیراحمد درانی؛ قرار داد 26 پروژه زراعتی را در بادغیس امضاء کرد

وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در سفری به ولایت بادغیس، قرار داد 26 پروژه ی زراعتی را به ارزش 67.5 میلیون افغانی با شوراهای محل امضاء کرد.

نصیراحمد درانی؛ وزیر زراعت، آبیاری و مالداری پیش از چاشت روز گذشته ( دوشنبه )، به هدف دیدار با کشاورزان و مالداران و مطالعه ی میزان تاثیرات خشکسالی؛ وارد شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گردید.

نصیراحمد درانی؛ چاشت امروز سه شنبه در دیدار با باشندگان ولسوالی های مختلف بادغیس؛ به پای قرارداد پروژه های امضاء کرد که گفته می شود؛ به هدف حمایت از کشاورزان و فعالیت های کشاورزی در چهار ولسوالی این ولایت راه اندازی می گردد.

” اعمار سد های آبی، کانال های آب زراعتی، گلخانه های معمولی و تجارتی، کشمش خانه ها وسرد خانه های صفری” از طرح های می باشند که قراراست طی سه ماه آینده در قالب 26 پروژه در ولسوالی های قادس، جوند، بالامرغاب و غورماچ این ولایت؛ راه اندازی و به پایه اکمال برسد.

آقای دررانی در این دیدار با باشندگان بادغیس؛ از آماده بودن اسناد پروژه های ایجاد باغ ها با مساحت 100 هکتار و 300 باب باغچه خانگی برای زنان بی سرپرست در سه ولسوالی دیگر این ولایت خبر داده که قرار است، قرارداد های آنها نیز در آینده نزدیک به امضاء برسد.

وزیر زراعت، آبیاری و مالداری که هدف کلی سفرش را مطالعه پیامد های خشکسالی در این ولایت اعلام نموده بود؛ در دیدار با باشندگان بادغیس گفت که: خشکسالی؛ 16 ولایت این کشور را متاثر ساخته و به همین ترتیب سطح نیاز ها مبنی بر تامین مواد خوراکه انسانی و حیوانی بسیار بلند است.

وی تاکید می کند که دولت مرکزی اقدام های معین را مبنی برتامین مواد اولیه برای خانواده های نیازمند و همچنان تامین آذوقه حیوانی روی دست دارد که در اینده نزدیک در اختیار اداره محلی در سطح ولایت قرار می گیرد.

براساس اظهارات مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس؛ افت شدید بارش باران و برف در زمستان و بهار گذشته سبب شده است که در خیلی از بخش های این ولایت هیچ فعالیت کشاورزی صورت نگیرد.

مسوولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بادغیس همچنان می افزایند که: در پیوند به این مشکل، روند دامداری/ مالداری نیز در این ولایت مختل شده است؛ هزاران مواشی در بادغیس تلف شده و به همین هزاران مواشی با بهای اندک در بازار محلی فروخته شدند.

قابل ذکر است که بیشتر 70 درصد از باشندگان ولایت بادغیس به فعالیت های کشاورزی و دام داری مصروف می باشند.

هرچند در جریان بیشتر از یک و نیم دهه گذشته؛ ده ها میلیون دالر آمریکایی بمنظور بهسازی روند فعالیت های کشاورزی و دام داری در این ولایت از سوی دولت و نهاد های همکار خارجی به مصرف رسید اما به نظر می رسد که بهبود در این عرصه ها بوجود نیامده است.

خبر: حبیب فوزی

ویراستار: مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.