رییس جمهوری برق قلعه نو؛ مرکز ولایت بادغیس را افتتاح کرد

اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان بامداد امروز پنجشنبه به ولایت بادغیس در شمال غرب این کشور سفر نمود، و پروژه 16 میگاواتی برق وارداتی کشور ترکمنستان را افتتاح نمود.

گفته می شود که نخست رییس جمهوری افغانستان با مسوولان ارشد امنیتی دیدار نموده و سپس با پورچیکوف چاری مراد وزیر انرژي ترکمنستان؛ وارد سب استیشن برق وارداتی این کشور در فاصله یک کیلومتری شهر قلعه نو شد.

براساس اظهارات مسوولان وزارت انرژی و آب افغانستان؛ پروژه برق وارداتی ترکمنستان 14 میلیون دالر امریکایی برای حکومت این کشور هزینه داشته است.

طول این پروژه در داخل خاک این کشور 52 کیلومتر گفته شده است.

محمد طاهر عظیمی آمر اداره برق بادغیس می گوید که: با افتتاح این پروژه از سوی رییس جمهوری افغانستان و وزیر برق ترکمنستان؛ شش هزار خانواده در شهر قلعه نو از آن مستفید شده و سپس این رقم به شانزده هزار خانواده خواهد رسید.

براساس اظهارات مسوولان در اداره ی برق بادغیس؛ قرار است که این پروژه در ولسوالی های قادس، مقر و آبکمری این ولایت نیز گسترش پیدا کند.

کار عملی پروژه انتقال برق ترکمنستان به شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس در ماه قوس سال 1390 خورشیدی آغاز و قرار بود که در جریان 18 ماه تکمیل و به بهره برداری سپرده شود اما کار آن به دلیل آنچه “مشکلات امنیتی” خوانده شده است، تا اکنون به طول انجامیده است.

نخست این پروژه با یک شرکت خصوصی ایرانی (صانیر) عقد قرار داد گردیده اما با بروز مشکلات امنیتی؛ انجام ادامه کار آن توسط یک شرکت خصوصی داخلی “شهاب نیرو” به پیش برده شد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در حساب فیس بوک خویش نوشته است که؛ قرار است رییس جهموری کشور با مسوولان ملکی و نظامی، علما، بزرگان و متنفذان قومی، وکلای شورای ولایتی، ولسوالان، استادان و آموزگاران، زنان، جوانان، بازرگانان، صنعت کاران و فعالان جامعه مدنی این ولایت به طور جداگانه دیدار کند.

گفته می شود که قرار است رییس جمهوری افغانستان تا فردا جمعه در ولایت بادغیس حضور داشته باشد.

در این سفر رییس جمهوری را شماری از اعضای کابینه افغانستان همراهی می نمایند.

سفیر ترکمنستان در کابل نیز در مراسم گشایش برق وارداتی این کشور به شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس نیز حضور دارد.

در همین حال شماری از منتقدان آقای غنی؛ حضور طولانی، دید و بازدید های ولایتی وی را آغاز مبارزات قبل از وقت انتخاباتی و برای نزدیکی بیشتر او با مردم اعلام می دارند. قرار است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال آینده خورشیدی (1398) برگزار شود.

خبر: حبیب فوزی

ویراستار: مشعل