قلعه نو مرکز بادغیس؛ شهری عاری از ساحه‌ای سبز و پارک تفریحی

با گرم شدن هوا و رسیدن بهار و تابستان، نبود ساحه ی سبز و پارک تفریحی بیشتر از هر زمان دیگر در شهر قلعه نو احساس می شود.

مرکز بادغیس با آنکه شهر کوچکی در تناسب به شهر های دیگر کشور است، علی رغم فصول دیگر با فرا رسیدن فصل گرما و در نبود ساحات سبز و اماکن تفریحی رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد.

شهروندان قلعه نو اما از نیاز مبرم شان به ساحات سبز و اماکن تفریحی مناسب در داخل و حاشیه ی این شهر سخن می گویند و بر برآورده ساختن این ضرورت اساسی شان از سوی دولت و مسئولان امور تاکید دارند.

اهالی قلعه نو با آنکه همواره از وجود این چالش شکایت و انتقاد داشته اند، اما با نهادن هوا رو به گرمی، این شکایت ها اوج گرفته و آنان را بیشتر از پیش متوجه این مشکل بزرگ زیست محیطی می کند.

به گفته ی آنان، شهر قلعه ی نو هیچ محل مناسب تفریحی و ساحه ی سبزی نداشته تا باشنده گان آن بتوانند کم از کم در فصول گرم سال از آن استفاده کنند.

این شهریان می افزایند با آنکه این چالش از سال ها به این سو در قلعه نو محسوس است، اما دولت هیچ اقدامی عملی در خصوص ایجاد تفریح گاه ها و ساحات سبز در این شهر نکرده است.

به باور شهروندان قلعه نو، اگر دولت و مسئولان همچنان دست بالای دست نهاده و بر حل این معضل اقدام نکنند، زنده گی روزمره در این شهر هر روز بیشتر از دیروز مشکل تر می شود.

در هیمن حال عبدالباسط صارم عضو شورای ولایتی بادغیس می گوید که بارها این مشکل را با مسئولان محلی شریک ساخته اند، اما هر بار مسئولان ذیربط؛ نبود زمین را انگیزه برای عدم ” اقدامی” در این ارتباط عنوان میدارند.

این عضو شورای ولایتی، دولت را در ایجاد پارک های تفریحی و ساحات سبز برای استفاده ی شهروندان مسئول و مکلف می داند و تاکید می ورزد که دولت هر طوری که شده باید برای حل این چالش گام بردارد.

در عین حال محمد صدیق عاطف یکی از فعالان مدنی در بادغیس؛ نبود زمین، عدم توجه دولت مرکزی، پائین بودن ظرفیت کاری شهرداری و موجودیت غاصبان زمین در این ولایت را از مواردی می خواند که به گفته ی آن برای ساخت و ایجاد ساحات سبز و پارک تفریحی مشکل ایجاد کرده است.

با این حال احمد عرفان آمرجنگلات و منابع طبیعی ریاست زراعت بادغیس می گوید؛ نبود پارک تفریحی و ساحه ی سبز برای استفاده ی خانواده ها سبب شده است تا شهروندان قلعه نو نا گزیرانه به فارم تحقیقاتی زراعت/ فارم شگوفان مراجعه کرده و مانع فعالیت های تحقیقاتی آنان شوند.

در همین حال مسئولان محلی در بادغیس با تایید انتقادات شهروندان، می گویند در سدد آن اند تا پارک های تفریحی و ساحات سبزی را در این شهر بسازند.

با این حال مسئولان در ریاست شهرداری قلعه نو نیز این مشکل را می پذیرند اما می گویندکه به دلیل  نبود زمین دولتی تا اکنون این شهر صاحب پارک تفریحی نشده است، اما آنان در تلاش ایجاد یک پارک در مربوطات این شهر هستند.

محمد اسحاق واثق مدیر حکومت داری شهری و سر پرست ریاست شهرداری قلعه نو می گوید آنان در قسمت مندوی سابق ساحه ی کوچکی را برای ساخت پارک تفریحی اختصاص داده اند که هم اکنون تحت کار است.

آقای واثق علاوه می کند طی نشستی که آنان با مدیریت محبس داشتند، پیشنهاد کردند که مدیریت محبس را به جای دیگری انتقال داده و به جای آن ساحه ی سبز و پارک تفریحی ایجاد نمایند، هر چند به توافق نهایی در این زمینه دست نیافتند.

به اساس گفته های مسئولان شهرداری قلعه نو با فراهم شدن بودجه؛ قرار است محلی را که یکی از نمایندگان مردم در پارلمان کشور جهت ساخت محل تفریحی برای زنان اهدا کرده است، یک پارک تفریحی زنانه ساخته شود.

همزمان با این فیض محمد میرزا زاده معاون وسرپرست ولایت بادغیس می گوید که آنان پلان دارند تا در آینده محل تفریحی را در این ولایت ایجاد نموده و به دسترس شهروندان قرار دهند.

وی تاکید می ورزد که به محض پیدا نمودن زمین و محل مناسب، آنان جهت ایجاد پارک تفریحی اقدام خواهند کرد.

باید گفت شهر قلعه نو  مرکز بادغیس تنها شهری ست در بین سایر شهر های کشور که ساحه ی سبز و محل تفریح برای استفاده ی شهروندان ندارد.

نبود ساحه ی سبز و پارک تفریحی و آنچه که بی توجهی مسئولان در این قبال خوانده می شود، سبب انتقاد جدی و شکایات مستمر اهالی این شهر شده است.

این درحالیست که به دلیل نبود پارک تفریحی در قلعه نو؛ همه روزه و به ویژه در اوقات غیر رسمی شماری از باشندگان این شهر به فارم شگوفان شتافته؛ فارمی که تنها جهت انجام تحقیقات زراعتی و پرورش نهال و گیاه های اداره ی زراعت این ولایت استفاده دارد.

 

گزارش: فوزی

ویراستار: ضیائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.