طالبان مسلح دروازه هشت مرکز درمانی را در بادغیس بستند

مخالفان مسلح با اعمال تهدید درب هشت مرکز در مانی را در چهار ولسوالی این ولایت و مناطق زیر اداره شان بستند.
مسئولان محلی در ریاست صحت عامه ولایت بادغیس با تائید این خبر می گویند: مخالفان مسلح زمانی اقدام به تهدید و مانع فعالیت این مراکز درمانی شدند که به خواسته های این گروه از جانب نهاد همکار با آن اداره پاسخ منفی داده شده بود.
دوکتور عبدالطیف روستایی سرپرست ریاست صحت عامه بادغیس می گوید: طالبان مسلح قبل از اقدام به تهدید؛ خواهان استخدام داکتران جراح و جابجایی شماری از افراد خویش در این مراکز درمانی از سوی دفتر ” هیواد ” شده بودند.
سرپرست اداره صحت عامه ولایت بادغیس این اقدام و خواسته طالبان مسلح را خلاف ضوابط اداری خویش بیان داشته و می افزاید که به همین اساس آنان ناگزیرا با این خواسته طالبان مسلح مخالفت ورزیدند.
آقای روستایی می افزاید که طالبان مسلح سپس دروازه های هشت مرکز درمانی را در ولسوالی های بالامرغاب، قادس، مقر و آبکمری بستند و مانع فعالیت آنان در بخش های از این ولسوالی ها شدند.
روستایی خاطرنشان می سازد که اداره صحت عامه نگرانی خویش را بابت این موضوع با نهادهای محلی و وزارت صحت عامه کشور شریک نموده است.
ریاست شورای ولایتی بادغیس نیز ضمن ابراز نگرانی از اعمال این اقدام از سوی طالبان مسلح می گوید که این نهاد نیز شکایت های را مبنی بر بسته بودن شماری از مراکز درمانی در چندین ولسوالی این ولایت توسط طالبان مسلح دریافت نموده اند.
عبدالله افضلی معاون شورای ولایتی بادغیس می افزاید که؛ شورای ولایتی این ولایت سعی می نماید که تا با همکاری بزرگان و متنفذان محل چاره ای را در این ارتباط پیدا نمایند.
آقای افضلی این رویکرد طالبان مسلح را یک نوع ” برخورد سیاسی” خوانده و تاکید می ورزد که مراکز درمانی عموما از جمله نهاد و خدمات عامه محسوب می شود و نباید به هر بهانه ای مورد تهدید و یا آماج قرار گرفت.
در همین حال شهروندان شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس؛ تهدید و یا جلوگیری از انجام خدمات درمانی را به زیان همه ی مردم و به ویژه باشندگان تنگدست جامعه روستایی دانسته و از طالبان مسلح می خواهند که از ادامه این رویکرد پرهیز نمایند.
این شهروندان تاکید می ورزند از انجایکه فصل زمستان به تازگی شروع شده و نیاز مردم به مراتب نسبت به سایر فصل های سال به خدمات درمانی بیشتر است، بنا طالبان مسلح باید هر چه سریع به این اقدام شان پایان ببخشند.
اما شراف الدین مجیدی رئیس دفتر والی بادغیس می گوید؛ عمدتا این مراکز در ساحه ی زیر اداره طالبان مسلح بوده ولی با آنهم اداره محلی در قلعه نو تلاش خواهند کرد که از هر طریق ممکن زمنیه بازگشایی این مراکز را فراهم سازد.
براساس آمار های ریاست صحت عامه بادغیس؛ گفته میشود با مسدود شدن این مراکز حدود 100 هزار باشنده این ولایت از دریافت خدمات درمانی محروم شدند.
طالبان مسلح تا اکنون در پیوند به ادعای نهادهای محلی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس با رسانه ها ابراز نظری ننموده اند.
پیش از این نیز گزارش شده بود که طالبان مسلح چندین مرکز درمانی را در برخی از ولسوالی های این ولایت برای مدتی مسدود و یا کارمندان این مراکز را تهدید و یا مانع انجام خدمات درمانی آنان شده بودند.
گفته می شود که در حال حاضر به شمول شفاخانه ولایتی قلعه نو مرکز این ولایت؛ 47 مرکز درمانی در سرتاسر بادغیس عرضه خدمات درمانی دارد.
گزارش : حبیب فوزی
ویراستار: مشعل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.