فعالان زن:”در اغلب موارد نهادهای محلی در بادغیس؛ از حل قضایای خشونت علیه زنان ناتوان بوده اند”

اداره ریاست امور زنان ولایت بادغیس امروز دوشنبه از پنجاه و ششمین سالروز محو خشونت علیه زنان طی فراخوانی گرامیداشت به عمل اورد.

این روز در حالی در ولایت بادغیس گرامیداشت می گردد که شماری از فعالان زنان؛ از افزایش خشونت در برابر زنان در این ولایت پرده برداشته و می افزایند که حتی “در اغلب موارد نهادهای محلی از حل قضایای خشونت علیه زنان ناتوان بوده اند “.

ضیاگل حبیبی نماینده مردم در شورای ولایتی بادغیس با ابراز نگرانی از وضعیت بد زنان در بخش های مختلف این ولایت؛ خواهان تدابیر جدی در پیوند به کاهش نابرابری ها در ارتباط به زنان شده است.

بانو حبیبی می افزاید که؛ تدابیری مبنی بر کاهش خشونت در برابر زنان باید با “موثرترین” افراد در جامعه به اشتراک گذاشته شده و بادرنظرداشت مشورت آنان گام های لازم برداشته شود.

زرغونه شیرزاد رییس امور زنان بادغیس نیز؛ از به ثبت رسیدن 113 قضیه در پیوند به مشکلات زنان در اداره متبوع خویش خبر داده و می افزاید که؛ آنان از این میان به 54 قضیه رسیدگی نموده اند.

زرغونه شیرزاد؛”ازدواج های قبل از وقت، خودسوزی، اختطاف، لت و کوب، ازدواج های زیر سن، طلاق و … ” از جمله قضایای هستند که در عرض نه ماه گذشته در اداره امور زنان بادغیس به ثبت رسیده است.15281008_1442302645798581_879124185_n

این اظهارات در حالی از سوی ریاست امور زنان بادغیس صورت می گیرد که در امتداد 9 ماه گذشته؛ چهار الی پنج فقره قتل در برابر زنان در این ولایت گزارش شده است اما بانو شیرزاد از عدم ثبت ومراجعه موارد متذکره در اداره زنان خبر می دهد.

رئیس امور زنان ولایت بادغیس از علمای دین، بزرگان، متنفذین و فعالان اجتماعی می خواهد تا از حقوق زنان به سایر شهروندان این ولایت اگاهی دهند.

در همین حال مولوی عبدالسلام صابر نماینده ریاست ارشاد، حج و اوقاف بادغیس می گوید؛ هیچ نوعی از خشونت  در برابر زنان در دین اسلام جایگاهی ندارد و قابل توجیه نیست.

مولوی عبدالسلام صابر مدعی شد که اداره ارشاد، حج و اوقاف همواره در برنامه های اگاهی دهی خویش مسایل را در پیوند به جلوگیری از خشونت علیه زنان شریک و عنوان داشته اند.

براساس اطلاعیه وزارت امور زنان کشور؛ این وزارت یک کمپین 16 روزه  سرتاسری را برای محو خشونت علیه زنان به راه انداخته و از نهادهای دولتی، مدنی، رسانه‌ها، ملاامامان، علما، احزاب سیاسی، فعالان حقوق بشر، حقوق زن و شهروندان دعوت کرد تا در این کمپین اشتراک کنند.

قابل ذکر است که فراخوان امروز ریاست امور زنان ولایت بادغیس در مرکز اموزشی لنکن واقع در مرکز شهر قلعه نو راه اندازی که در آن ده ها تن از مسوولان نهاد های دولتی و غیر دولتی، نمایندگان جامعه مدنی، زنان و جوانان اشتراک ورزیده بودند.

گزارش: سید محمد ضیایی

ویراستار: مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.