باشندگان بادغیس؛ در سومین روز اعتراض شان شاهراه بادغیس – هرات را مسدود کردند

باشندگان بادغیس برای سومین روز در واکنش به آنچه بی توجهی حکومت مرکزی نسبت به اجرای پروژه های زیر بنایی به ویژه سرک حلقوی می خوانند مظاهره کردند.

صدها تن از باشندگان ولایت بادغیس پیش از چاشت امروز (شنبه) در شهر قلعه نو مرکز این ولایت طی گردهمایی؛ دست به تظاهرات زده وخواهان توجه جدی به مشکلات شان از سوی دولت مرکزی شدند.

این باشندگان با سر دادن شعارهای “ما سرک میخواهیم، سرک حق مسلم ماست” و… در اعتراض و واکنش به توقف کار سرک حلقوی و بی توجهی حکومت مرکزی شاهراه قلعه نو _ هرات را به روی ترافیک و عابرین بستند.img_8251

در اعتراضات امروز؛ باشندگان بادغیس علی رغم بستن شاهراه قلعه نو هرات، تصویر وزیر فواید عامه که به گفته ی آنان یکی از جمله مخالفان بزرگ آغاز مجدد کار سرک حلقوی ست، را به آتش کشیدند.

محمد جاوید یک تن از معترضان میگوید؛ ما (مردم بادغیس) همواره قربانی زد و بند های سیاسی، مخالفت های منطقوی و عملکرد تبعیض آمیز دولت مرکزی گردیده و هیچ پیشرفتی را در جریان بیشتر از یک دهه گذشته در پیوند به خواسته های اساسی و نیاز های اولیه خود شاهد نبودیم.

او می افزاید که پروژه سرک حلقوی یکی از پروژه های زیر بنایی و اساسی برای شهروندان به شمار میرود که کار آن چند سال قبل آغاز ولی تا اکنون نهایی و به بهره برداری نرسیده است.

نامبرده هشدار میدهد؛ در صورت که دولت مرکزی به خواسته های آنان توجه ننماید؛ به اعتراض های خویش همچنان ادامه خواهند داد.

در همین حال رانندگان مسیر قلعه نو _ هرات از شدت خرابی این شاهراه شکایت داشته و می گویند که؛ مساقه ی  دو ساعته را با تحمل خستگی و خسارات زیاد با گذر پنج ساعت می پیمایند.

جلیل احمد یکی از این راننده گان می افزاید که؛ مسدود کردن شاهراه قلعه نو هرات از سوی باشندگان بادغیس به زیان رانندگان و شهروندان بوده و سبب هلاکت بیمارانی می شود که قرار است جهت مداوا به هرات منتقل شوند.img_8263

به گفته ی وی؛ هرچند خرابی این شاهراه نیز در برخی مواقع و در جریان سفر از قلعه نو تا هرات بیشتر اوقات بیمارانی که غرض مداوا به هرات منتقل می شوند را تلف می کند.

با این حال اعضای شورای ولایتی بادغیس که در جمع معترضان قرار داشتند؛ می گویند که؛ اعتراض آنان تا واکنش مثبت از سوی حکومت مرکزی همچنان ادامه خواهد داشت.

اعضای شورای ولایتی اضافه می نمایند؛ مسئولیت عواقب و بروز هرگونه چالش در پی این اعتراضات بدوش حکومت مرکزی بوده و عوامل که در مخالفت با آغاز کار سرک حلقوی قرار دارند پاسخگو خواهند بود.

در همین حال فیض محمد میرزا زاده معاون و سرپرست ولایت بادغیس می گوید که؛ خواست های باشنده گان این ولایت در طی سه روز تظاهرات شان را به حکومت مرکزی انتقال داده است.

به گفته ی میرزا زاده مسوولان حکومت مرکزی وعده داده اند که در جریان یک ماه آینده کار سرک حلقوی آغاز نمایند.

این اعتراض بدنبال بی نتیجه ماندن سفر مقامات محلی و اعضای شورای ولایتی به مرکز کشور که ظاهرن نتیجه ی در قبال نداشته است، صورت می گیرد.

گفتنیست که اعتراض باشندگان بادغیس نسبت به بی توجهی و توقف پروژه های زیر بنایی به ویژه سرک حلقوی، وارد سومین روز خود گردیده و به گفته معترضین تا حکومت پاسخ مثبت در این قبال ندهد همچنان ادامه خواهد داشت.

 

گزارش : شفیق افغان

ویراستار : مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.