کشاورزان: حکومت بر وعده هایش مبنی بر ساخت “مارکت ” عمل نکرده است

شماری از کشاورزان در ولایت بادغیس با آنکه از کاهش برداشت محصولات خربوزه و هندوانه شان در سال جاری سخن می زنند، از مشکلات فرا راه خود نیز شکایت دارند.

محمد اقبال یکی از این کشاورزان در صحبت با رادیو نریمان می گوید که عدم وجود مارکت برای فروش محصولات شان در بادغیس سبب می شود که آنان فراورده های شان را با ساعت ها انتظار در امتداد دریای قلعه ی نو که از دید زیست محیطی مکان مناسبی نیست، به فروش برسانند.

وی علاوه می کند که گشت زدن در بازار و انتظار در امتداد دریا به منظور جلب مشتری؛ باعث می شود که آنان نتوانند برای محصولات شان به گونه ی درست بازار یابی کرده و ناگزیر فرآورده های شان را به قیمت ناچیز بفروشند.

سعد الدین یکی دیگر از کشاورزان بادغیسی می افزاید هرچند در سال گذشته از سوی مقامات ذیربط وعده های مبنی بر حل مشکلات و ساخت مارکت برای فروش محصولات شان داده شده بود، اما با گذشت یک سال هیچ اقدامی در این راستا نشده است.

گل محمد کشاورزی که به منظور فروش محصولات اش به بازار آمده در صحبت با رادیو نریمان می گوید که؛ حاصلات فالیزهای امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته ولی با آن هم رضایت بخش می باشد.

این کشاورزان از ارگان های ذیربط می خواهند که به مشکلات شان رسیدگی نمایند.

P1160534

در همین حال مسئولان اداره زراعت و مالداری بادغیس مشکلات کشاورزان را تایید کرده و نبود مارکت های مناسب برای فروش فرآورده های فالیز را وا بسته به عدم موجودیت راه های مناسب ترانسپورتی و مارکت های بیرون از ولایت میداند.

حفیظ الله ” بینش” رئیس زراعت آبیاری ومالداری این ولایت میگوید که عدم همکاری موسسات با اداره ی آنان و کشاورزان سبب شده تا کشاورازان در بادغیس به بسیاری از چالش ها مواجه گردند اما به گفته ی وی اداره ی زراعت آنچه که در توان و دسترس دارد برای کشاورزان انجام خواهد داد.

حفیظ الله ” بینش” رئیس زراعت آبیاری ومالداری این ولایت نیز میگوید که؛ بنا به ریزش کم باران وبرف در زمستان گذشته حاصلات خربوزه و تربوز در این ولایت نسبت به سال پار کاهش چشمگیری یافته است.

آقای ” بینش” میگوید که در بادغیس کشت خربوزه وتربوز به درجه دوم قرار داشته و بسیاری از کشاورزان در این ولایت سر وکار شان به پیشه ی کشاورزی میباشد.

با این حال کارشناسان امور زراعتی هم علت کاهش فرآورده های کشاورزی را کم بود باران های موسومی مناسب درفصل زمستان و بهار میدانند.

این کارشناسان می گویند که؛ دولت باید به خاطر تشویق و دل گرمی کشاورزان مارکت های مناسب برای فروش محصولات خربوزه و هندوانه در نظر بگیرد و زمینه ی انتقال و بازار یابی را در بیرون از ولایت هم مساعد بسازد.

بادغیس از آن دست ولایاتی است که بیشتر از هشتاد و پنج فیصد آن را زمین های للمی تشکیل داده و مردم در این ولایت اکثرآ با پیشه ی کشاورزی مشغول استند.

گفتنی ست که 90 در صد فرآورده های فالیز در بادغیس للمی بود و این فرآورده ها: خربوزه و هندوانه از کیفیت خوبی در منطقه بر خور دار است اما به ندرت در بازار های کشور حتی ولایات همجوار سرازیز و به فروش می رسد.

گزارش : حبیب فوزی

ویراستار : مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.