آشتي دو قوم پس از چهار سال اختلاف در بادغیس

اقوام دایزنگی و برنقری ولسوالی آبکمری بعد از چهار سال مخالفت و جنگ امروز (شنبه) آشتی کردند .

این اقوام که گفته میشود در طی چهار سال گذشته با هم مخالف زیادی داشتند امروز با پا در میانی فرماندهی پولیس امنیه بادغیس به آغوش هم آمدند.

گفته میشود که اقوام دایزنگی برنقری از جمله پر نفوس ترین اقوام در سطح ولسوالی آبکمری بوده که شامل ده منطقه و نزدیک به 12000 خانه می باشند.

ژنرال عبدالروف تاج فرمانده پولیس بادغیس میگوید؛ در جریان چهار سال گذشته در اثر اختلافات بین این دو قوم 50 تن کشته و شماری زیادی هم زخم برداشته اند که عامل اصلی این زد و خورد ها اراضی و جنگل پسته بوده است.

به گفته آقای تاج؛ این مخالفت ها بر علاوه ی که تعداد زیادی تلفات در پی داشته، روند بازسازی و پروژه های انکشافی را نیز در ولسوالی آبکمری مختل نموده است.

وی می افزاید؛ ولسوالی آبکمری که به ولسوالی صلح مسمی بود در پی این درگیری های چند ساله به نا امن ترین ولسوالی مبدل شده بود و اما وی ابراز امیدواری کرد که با ختم این اختلافات آبکمری پس به نام اصلی خود “ولسوالی صلح” مسمی شود.

در همین حال شماری از اقوام دو طرف می گویند که؛ وجود اختلافات در طی چهار سال گذشته به جز از برادر کشی، نا امنی، محرومی از انکشاف و ترقی و ده ها چالش دیگر، چیزی را به همراه نداشته است.

آنان وجود اختلافات ذات البینی مسبب نا امنی ها، قتل، دهشت و بسا مشکلات دیگر دانسته و دیگر نمی خواهند که با این چنین وضعی ادامه حیات داده و در مخالفت بین دو قوم بپردازند.

آنان همچنان از این اقدام فرماندهی پولیس ابراز خرسندی نموده و امیدوار استند که با ختم این اختلافات امنیت در مناطق شان تامین شده و نیرو های امنیتی را در این راستا کمک همه جانبه نمایند.

بزرگان اقوام دایزنگی و برنقری امیدوار استند که در آینده نزدیک به علاوه تامین امنیت پروژه های انکشافی و عمرانی نیز شروع شده و آنان در فضای آرام به زندگی شان ادامه دهند.

گفتنیست که اختلافات ذات البینی و منطقوی یکی از بزرگتری چالش های مردم بادغیس بوده که همه ساله تلفات زیادی را در قبال داشته است.

گزارش : محمد یعقوب

ویراستار : مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.