هزینه ئ 1.5میلیارد افغانی برنامه همبستگی ملی در امتداد دوازده سال در بادغیس

مسوولان برنامه همبستگی ملی وزارت توسعه روستاهای کشور از کاهش فعالیت این برنامه در تعدادی از ولسوالیها بادغیس وتامین ارتباطات شوراهای انکشافی با سایر ادارات دولتی وغیر دولتی در این ولایت خبر میدهند.

انجینیر محمد هارون انیس مدیر ولایتی دفتر همبستگی ملی در بادغیس میگوید که، برنامه همبستگی ملی در سال 1382 در بادغیس آغاز و تا اکنون بیشتر از 1400 پروژه های زیربنائی را در سکتور های مختلف به ارزش بیش از یک ملیارد افغانی در این ولایت به مصرف رسانیده است.

انیس در محفلی که به منظور گزارش دهی وارتباطات شوراهای انکشافی تدویر گردیده بود افزود، این برنامه درجریان 12 سال گذشته بیش از 400 پروژه در بخش ترانسپورت، 200 پروژه در بخش آبیاری، 400 پروژه در بخش تهیه آب آشامیدنی بهداشتی، 165 پروژه در بخش تعلیم وتربیه، 45 پروژه در بخش برق، 250 پروژه در بخش معیشت روستائی وبیش از 30 پروژه در بخش اعمار مراکز اجتماعی با ده درصد سهم مردمی تطبیق نموده است.

20151111_103120

وی اضافه نموده که مستفیدین این پروژه بالاتر از صد هزار فامیل بوده که به گونه مستقیم وغیر مستقیم در 5 ولسوالی این ولایت از مزایای پروژه های تطبیق شده بهره مند میشوند.

سید رسول اکبری رئیس توسعه روستای بادغیس میگوید؛ کارکرد برنامه همبستگی ملی در بادغیس مثبت بوده واضافه مینماید که ولسوالی های بالامرغاب وقسمت از جوند متاسفانه نظر به دلایل ناامنی موجود در آن ولسوالیها تا هنوز تحت پوشش این برنامه قرار نگرفته اند.

20151111_104056_030

در همین حال شماری از شهروندان بادغیس میگویند که؛ دفتر همبستگی ملی نسبت به سایر دفاتر که در بادغیس فعالیت داشته اند فعالیت هایش گسترده تر وبهتر بوده است.

با این حال شماری از کار شناسان امور کار کرد برنامه همبستگی ملی را در پنج سال اول این برنامه یکی از موفق ترین برنامه های افغانستان ارزیابی میکنند، اما نظر به پیدایش فساد اداری در بعضی از مراحل تطبیق این برنامه در معدود نقاط از کشور در 5 سال دوم آن چندان موثر نمیدانند.

عبدالقدیر کامران کار شناس امور اقتصادی میگوید؛ جهت ایجاد فرصت های شغلی وتوسعه بیشتر روستائی، وزارت توسعه روستاهای کشور باید برنامه های بیشتری نظیر برنامه همبستگی ملی را طراحی وعملی نماید.

DSC03640

برنامه همبستگی ملی از بیشتر از ده سال به این سو در کنار ریاست توسعه روستاهای کشور فعالیت های گوناگون اجتماعی و انکشافی را انجام داده است، که کار این برنامه در یک تعداد از شوراهای انکشافی امروز طی محفل گزارش دهی وارتباطات شوراها کاهش یافت.

 

گزارش: محمد یعقوب

ویراستار: مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.