کشاورزان بادغیس از نبود مارکت برای فروش فرآورده های خربوزه و هندوانه شان شاکی اند

شماری از کشاورزان در ولایت بادغیس از برداشت محصولات خربوزه و هندوانه شان در سال جاری خرسند بوده و ادعا می کنند که امسال حاصلات فالیز های شان نسبت به چند سال گذشته بی نظیر بوده است.

این کشاورزان که از نقاط مختلف بادغیس به منظور فروش حاصلات شان گرد هم آمده بودند در صحبت با رادیو نریمان می گویند که؛ حاصلات فالیزهای امسال نسبت به چند سال گذشته رضایت بخش بوده و اضافه میکنند که آنان به خاطر فروش محصولات شان مارکت مشخص ندارند.

آنان می افزایند که؛ به خاطر نبود مارکت فرآورده های شان را در امتداد دریای شهر قلعه نو به فروش می رسانند که نه تنها جای مناسب برای مارکت نیست بلکه برای شان مشکل زا هم می باشد، آنها مدعی اند که دولت با آنان هیچ کمک و توجهی نکرده است.

کشاورزان از ارگان های ذیربط می خواهند که به مشکلات شان رسیدگی نمایند.

در همین حال مسئولان اداره زراعت و مالداری بادغیس نیز از افزایش فرآورده های فالیزها در طی سال جاری خبرداده و علاوه می کنند که محصولات خربوزه و هندوانه امسال نسبت به سال پار یک و نیم برابر افزایش را نشان میدهد.

حفیظ الله بینش رئیس زراعت بادغیس می گوید که؛ به نسبت بارندگی های زیاد سطح تولیدات و فرآورده های فالیزها به گونه ی قابل ملاحظه ی افزایش یافته است.

آقای بینش می افزاید؛ فرآورده های خربوزه و هندوانه بادغیس از کیفیت بسیار خوبی بر خوردار میباشد.

آقای بینش مشکلات کشاورزان را تایید کرده و نبود مارکت های مناسب برای فروش فرآورده های فالیز را وا بسته به عدم موجودیت راه های مناسب ترانسپورتی و مارکت های بیرون از ولایت میداند.

به گفته ی آقای بینش آنان در سال آینده در نظر دارند بخاطر فروش فرآورده های خربوزه و هندوانه مارکت را برای دهاقین ایجاد نمایند.

با این حال کارشناسان امور زراعتی هم علت افزایش فرآورده ها را باران های موسومی مناسب درفصل زمستان و بهار میدانند.

محمد صادق نیکزاد کارشناس امور می گوید که؛ دولت باید به خاطر تشویق و دل گرمی کشاورزان مارکت های مناسب برای فروش محصولات خربوزه و هندوانه در نظر بگیرد و زمینه ی انتقال و بازار یابی را در بیرون از ولایت هم مساعد بسازد.

بادغیس از آن دست ولایاتی است که بیشتر از هشتاد و پنج فیصد آن را زمین های للمی تشکیل داده و مردم در این ولایت اکثرآ با پیشه ی کشاورزی مشغول استند.

و اما امسال سطح تولیدات و محصولات زراعتی نسبت به سالیان گذشته افزایش قابل ملاحظه ی داشته است.

گزارش : حبیب فوزی

ویراستار : مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.