تظاهرات صدها باشنده بادغیس در اعتراض به عدم توجه ای دولت مرکزی نسبت به مشکلات این ولایت

صدها تن از باشندگان ولایت بادغیس پس از چاشت امروز ( پنج شنبه ) در شهر قلعه نو مرکز این ولایت طی اعتراض؛ دست به تظاهرات زده وخواهان توجه ای جدی به مشکلات شان از سوی دولت مرکزی شدند.

این باشندگان که با خود شعارهای” ما سهم در حکومت وحدت ملی , دستگیری افراد فاسد , سرک، آب، برق و امنیت میخواهیم” حمل نموده، هشدار دادند؛ در صورت که دولت مرکزی به خواسته آنان در کمترین فرصت اقدام ننماید؛ آنان مسیرشاهراه شمال و غرب کشور را خواهند بست.

1

نجم الدین برهانی یک تن از معترضان میګوید؛ ما ( مردم بادغیس ) همواره قربانی سیاست های قومگرایانه و تبعیض آمیز دولت مرکزی گردیده و هیچ پیشرفتی در پیوند به خواسته های اساسی و اولیه مردم ما در جریان یک دهه گذشته صورت نگرفته است.”

او می افزاید که پروژه انتقال برق از کشور ترکمنستان به شهر قلعه نو و به همین ترتیب پروژه انتقال آب اشامیدنی به مرکز این ولایت و شروع مجدد کار سرک حلقوی  از پروژه های عمده و اساسی برای شهروندان به شمار میرود که کار آنان چند سال قبل شروع ولی تا اکنون نهایی و به بهره برداری نرسیده است.

نامبرده هشدار میدهد؛ در صورت که دولت مرکزی به خواسته های آنان توجه ننماید؛ مسیر بزرگ راه هرات- میمنه را بند خواهند کرد.

مولوی علی محمد یک تن دیگر از شهروندان معترض بادغیسی میگوید؛ در عرض بیشتر از ده سال گذشته هیچ کار بنیادی دراین ولایت از سوی دولت مرکزی یا نهاد های کمک رسان بین المللی صورت نگرفته است.

محمد ناصر نظری عضو  شورای ولایتی بادغیس که در جمع معترضان قرار داشت؛ اعتراض های مدنی را حق شهروندان این ولایت دانسته و اضافه کرد که شورای ولایتی بادغیس از حقوق مدنی مردم در هر حالت دفاع میکند.

این عضو شورای ولایتی بادغیس ادعای معترضان را مبنی بر کم توجه یی دولت در برابر خواستهای شهروندان تائید نموده و تاکید کرد؛ در صورت که دولت در آینده نه چندان دور در پیوند به خواست ها و نیازهای شهروندان این ولایت اقدام ننماید؛ با راه اندازی حرکت های مدنی؛ مسیر شاهراه حلقوی کشور را در این ولایت مسدود خواهند نمود.

در همین حال قمرالدین شکیب معاون و سرپرست ولایت بادغیس برای منتقل نمودن خواست های باشنده گان این ولایت به حکومت مرکزی اطمینان بخشید.

پیش از این نیز شهروندان ولایت بادغیس در پیوند به عدم پیشرفت کار این پروژه دست به اعتراض زده ولی نتایج ملموس و محسوس را در پی نداشته است.

گزارش : حبیب الله فوزی

ویراستار : مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.