نقاط نورانی مرموز مشاهده شده بر روی سیاره کوتوله سرس دانشمندان را سر در گم کرده است

علوم فضایی و اسرار کائنات همیشه برای بشر جذاب و بوده و همین جذابیت عاملی برای تلاش بشر به کشف این اسرار بوده است.حال ثبت تصویر جدیدی از سیاره کوتوله سرس و ظاهرشدن نقطه درخشان دیگری بر روی سطح آن، ابهامات بیشتری پیرامون منبع این نور به وجود آورده و کنجکاوی دانشمندان علم نجوم را بر انگیخته است. همزمان با نزدیک شدن فضاپیمای «دان» (Dawn) آژانس فضایی آمریکا به سیاره کوتوله «سرس» (Ceres) معمای لاینحل نقطه‌های درخشان عمق بیشتری پیدا کرده است. جدیدترین تصویر مخابره شده از این فضاپیما نشان می‌دهد که نقطه درخشانی که پیش‌تر در تصاویر ثبت شده از سرس ثبت شده بود، یک نقطه درخشان دیگر نیز دارد که در کنار آن جا خوش کرده است.

PIA19185_lg

 

تاکنون جوابی قطعی برای عامل به وجودآورنده این نقطه نورانی ارائه نشده و دانشمندان امیدوارند با نزدیک‌تر شدن فضاپیما به سرس این معما حل شود. تصویر جدید در روز ۱۹ فوریه و از فاصله ۴۶ هزار کیلومتری سرس به ثبت رسیده است. سرس دارای قطری ۹۵۰ کیلومتری است (هم مساحت با کشور هند) و بزرگ‌ترین جسم قرار گرفته در «کمربند سیارک‌ها» واقع در حدفاصل میان مشتری و مریخ است. گفته می‌شود که هسته سرس از سنگ است، گوشته ای از جنس یخ دارد و سطح آن نیز دارای ۲۰۰ میلیون کیلومتر مکعب آب است. بنابراین پیشبینی شده که در این سیاره زندگی جریان داشته باشد.

«آندریاس نیتوس» (A. Nathues) از مؤسسه تحقیقاتی «سولار سیستم ریسرچ» (Solar System Research) اعتقاد دارد که اگرچه این نقاط روشن بسیار کوچک‌تر از آن هستند که با تصاویر کنونی بتوان در مورد آن‌ها اظهار نظر کرد، اما این دو نقطه همچنان پرنورترین نقاط این سیاره کوتوله محسوب می‌شوند. «کریس راسل» (C. Russel) از مسئولین پروژه دان نیز می‌گوید که همجواری این نقطه می‌تواند نشانه ای از ریشه آتشفشانی آن‌ها باشد. اما وی معتقد است که این تنها یک حدس است و باید برای اطمینان بیشتر منتظر نزدیک‌تر شدن فضاپیما به سرس باشیم.

CeresBig_LR_lg-620x346

 

دانشمندان سالهاست که متوجه نورهای انعکاسی بیش از حد معمول بر روی سطح سرس شده‌اند، اما تصاویر سال‌های اخیر از رزولوشن پایین برای تصمیم‌گیری نهایی و اعلام منبع آنها برخوردار بوده است. انتظار میرود که دان در روز ششم مارس چرخش خود به دور سرس را آغاز کند. اگر تحقیقات و تصاویر خوبی از این سیارک به ثبت برسد -علاوه بر عامل نقاط نورانی- می‌توان در مورد علایم حیات در این سیاره نیز به گفتگو نشست.

منبع : nasa

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.