هواپیمایی که کمتر از ۴ ساعت به تمام نقاط دنیا پرواز می‌کند

شرکت موتورهای واکنشی هوافضای بریتانیا مشغول کار روی نوع جدیدی از موتور است که قادر خواهد بود هواپیمایی با ۳۰۰ مسافر را به هر نقطه‌ای از جهان تنها در عرض چهار ساعت انتقال دهد. این تکنولوژی جدید به نام SABRE نام‌گذاری شده است.

این موتور با تکیه بر پایه‌ی تکنولوژی “سرد کردن هوای ورودی” ساخته شده است. در این فرآیند حرارت هوای ورودی در یک صدم ثانیه, 1000 درجه‌ی سلسیوس کاهش می‌یابد و به صورت مایع در می‌آید. در حقیقت این مرحله‌ای است که موتور نفسی عمیق می‌کشد. پس از آن اکسیژن هوا که تقریباً به حالت مایع در آمده با سوخت هیدروژنی مخلوط شده و مانند راکت‌های فضایی به هواپیما سرعت می‌بخشد. این نوع موتور می‌تواند تا پنج برابر سرعت صوت حرکت کند اما برای دستیابی به سرعت بیشتر یا ورود به فضا احتیاج به ذخیره‌ی اکسیژن مایع دارد. در صورت تجاری‌سازی می‌توان از آن  به عنوان حمل‌کننده‌ای ارزان‌قیمت برای سفر به فضا استفاده کرد. هواپیمایی که از این تکنولوژی بلندپروازانه استفاده می‌کند قادر است فاصله‌ی بروکسل تا سیدنی را طی دو تا چهار ساعت بپیماید.

sabre-airflow

سامانه‌ی خنک‌کننده‌ی این موتور به تنهایی در حدود یک تُن وزن دارد و پر از لوله‌های باریکی‌ است که هوا را به وسیله‌ی هلیم فشرده تا ۱۵۰- درجه‌ی سلسیوس سرد می‌کند. محققان در حال انجام آزمایش‌های نهایی روی موتور SABRE هستند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۵ اولین پرواز آزمایشی با این موتور انجام شود.

هواپیمایی که قرار است این موتور روی آن قرار بگیرد ۸۲ متر طول خواهد داشت و بیشتر به موشک شبیه خواهد بود تا هواپیما! SABRE مانند هواپیماهای رایج به صورت افقی از باند برخواهد خواست  و به همین شکل نیز به زمین خواهد نشست. هزینه‌ی ساخت این وسیله در حدود ۱.۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

plane-interior

این هواپیما هیچ پنجره‌ای نخواهد داشت، اما سازندگانِ آن، نصبِ دوربین‌هایی را در سرتاسر هواپیما  پیش‌بینی کرده‌اند که نماهای زیبایی از فضای بیرون را روی دیواره‌ها به تصویر درمی‌آورد.

 

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.