باشندگان ولسوالی جوند از ادامه نا امنی ها در مسیر جاده ( جوند – قلعه نو) هشدار دادند

شماری از باشندگان ولسوالی جوند ولایت بادغیس هشدار میدهند؛ در صورتیکه دولت اقدام به گشایش و پاک سازی مسیر این ولسوالی را با مرکز ولایت از وجود طالبان و مخالفان مسلح ننماید، ایشان خود دست به باز نمودن این جاده خواهند زد.

این باشندگان که تعداد شان به بیش از 100 نفر گزارش شده است؛ دریک گردهمایی در مرکزجوند خواهان گشایش سرک قلعه نو – جوند شده و تاکید می ورزند؛ هر گاه دولت مرکزی و اداره محلی دراینده های نزدیک به این خواست شان توجه نکند، آنان خود دست بکار خواهند شد.

براساس گزارش ها طالبان و مخالفان مسلح از نزدیک به هشت سال به اینطرف در بخشی از جاده ی جوند – قلعه نو مستقر بوده و این موضوع سبب شده است که در این مدت توجهی به باشندگان این ولسوالی صورت نگیرد.

عثمان یک تن از بزرگان ولسوالی جوند میگوید؛ طالبان و مخالفان مسلح با پیاده کردن باشندگان این ولسوالی از وسایط حامل شان؛ آنان را مورد آزار و اذیت قرار داده و از ایشان باج می گیرند.

وی حضور افراد وابسته به طالبان و مخالفان مسلح را در این مسیرچالش بزرگ برای مردم این ولسوالی اعلام داشته که به گفته وی؛ شماری از باشندگان جوند نا گزیر با استفاده از بی راهه ویا هم از ولایت غور به شهر قلعه نو مرکز ولایت سفر نمایند.

نورمحمد یک تن دیگر از باشندگان جوند میگوید؛ انان چندین بارخواهان برطرف شدن این مشکل شان از سوی اداره های محلی وولایتی شدند ولی تا به حال هیچ توجه در این زمینه انجام نشده و مشکلات آنان همچنان ادامه دارد.

این باشنده جوند افزود که؛ ادامه نا امنی در مسیر جاده جوند – قلعه نو باعث شده است که موسسات امداد رسان خارجی و داخلی نتواند به منطقه حضور پیدا کند تا که به نیازهای مردم محل رسیدگی شود.

مسوولان محلی نیز ضمن تائید اظهارات باشندگان محل میگویند؛ آنان نیز در چندین نوبت شکایات و مشکلات مردم این ولسوالی را با اداره ولایتی شریک نموده ولی تا حال رسیدگی صورت نگرفته است.

محمد هاشم عثمانی ولسوال جوند افزود که از هفت سال به اینسو کارمندان دولتی اعم از نظامی و ملکی قادر به رفت و امد از این جاده نبوده حتی طالبان و مخالفان مسلح برخی از باشندگان محل را نیز به اتهام همکاری با دولت نیز مورد ازار و اذیت قرار داده اند.

ولسوال جوند اضافه کردکه هر چند مردم محل چندین بار اقدام به خیزش های مردمی نموده ولی مسوولان محلی مانع این قیام های مردمی شدند.

در همین حال مسوولان درمرکز ولایت بادغیس از تلاش ها به منظور بازگشایی جاده قلعه نو – جوند خبر داده و می افزایند که؛ هرگاه قیام های مردمی دور از مسایل سیاسی و تامین منافع شخصی افراد و گروه ها باشد، از ان حمایت نموده و در صورت لزوم همکاری خواهند کرد.

میرویس مرزاکوال سخنگوی والی بادغیس گفت؛ آنان این مسئله را با دولت مرکزی در میان گذاشته و منتظر جواب مسوولان حکومت مرکزی در کابل میباشند.

وی افزود که؛ اداره ولایتی راه های مختلف را در این ارتباط به دولت مرکزی پیشنهاد نموده اند.

نامبرده؛ حمایت از خیزش های مردمی و اجرا عملیات مشترک تصیفوی از سوی نیروهای امنیتی افغان مستقر در بادغیس را از جمله راه های عنوان مینماید که از سوی اداره ولایتی بادغیس به دولت مرکزی پیشنهاد شده است.

گزارش: صبغت الله و عبدالخلیل

ویراستار: مشعل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.