تظاهرات صدها باشنده بادغیس در اعتراض به عدم تکمیل پروژهای “سرک حلقوی، آب وبرق”

صد های تن از باشندگان ولایت بادغیس پس از چاشت امروز ( جمعه ) در شهر قلعه نو مرکز این ولایت طی اعتراض؛ دست به تظاهرات زده وخواهان اغاز کار ” اسفالت پروژه بزرگ راه حلقوی کشور ( لامان – قیصار )، ادامه کار پروژه های انتقال برق و آب اشامیدنی به مرکز این ولایت ” از سوی دولت شدند.

این باشندگان که با خود شعارهای” ما سرک، آب، برق و امنیت میخواهیم” با خود حمل نموده، هشدار دادند؛ در صورت که دولت مرکزی به خواسته آنان در کمترین فرصت اقدام ننماید؛ آنان مسیرشاهراهی شمال و غرب کشور را خواهند بست.

محمد صدیق باشنده و یک تن از معترضان میګوید؛ از بیشتر از دو سال کار اسفالت ادامه سرک حلقوی در مربوطات این ولایت آغاز ګردیدهولی تا به حال هیچ پیشرفت نداشته است.

وی افزود که” ما ( مردم بادغیس ) همواره قربانی سیاست های قومگرایانه و تعبیض آمیز دولت مرکزی گردیده بنا هیچ پیشرفت را در پیوند به خواسته های اساسی و اولیه مردم مادر جریان یک دهه گذشته صورت نگرفته است.”

او می افزاید که پروژه انتقال برق از کشور ترکمنستان به شهر قلعه نو و به همین ترتیب پروژه انتقال آب اشامیدنی به مرکز این ولایت از دیگر پروژه های عمده و اساسی برای شهروندان به شمار میرود که کار آن چند سال قبل شروع ولی تا اکنون نهایی و به بهره برداری نرسیده است.

نامبرده هشدار میدهد؛ در صورت که دولت مرکزی به خواسته های انان توجه ننماید؛ مسیر بزرگ راه هرات- میمنه را بند خواهند کرد.

شیراحمد یک تن دیگر از شهروندان معترض بادغیسی میگوید؛ در عرض بیشتر از ده سال گذشته هیچ کار بنیادی دراین ولایت از سوی دولت مرکزی یا نهاد های کمک رسان بین المللی صورت نگرفته است.10602998_825500657483976_965367993_n

شیراحمد؛ انگیزه تاخیر و پیشرفت کار پروژه اسفالت لامان – قیصار بخشی از بزرگ راه کشور را موجودیت ” فساد گسترده ” میان شرکت های قراردادی و دولت عنوان مینماید.

مولوی عبدالباسط صارم معاون شورای ولایتی بادغیس که در جمع معترضان قرار داشت؛ اعتراض های مدنی را حق شهروندان این ولایت دانسته و اضافه کرد کهشورای ولایتی بادغیس از حقوق مدنی مردم در هر حالت دفاع میکند.

معاون شورای ولایتی بادغیس ادعای معترضان را مبنی بر کم توجه یی دولت در برابر خواستهای شهروندان تائید نموده و تاکید کرد؛ در صورت که دولت در اینده نه چندان دور در پیوند به خواست ها و نیازهای شهروندان این ولایت اقدام ننماید؛ با راه اندازی حرکت های مدنی؛ مسیر شاهراه حلقوی کشور را در این ولایت مسدود خواهند نمود.

همزمان با آن احمد الله علیزی والی بادغیس ضمن ستایش از اعتراض های خشونت پرهیزانه شهروندان این ولایت می گوید؛ تمام نارسایی ها و تاخیر در اجرای پروژه اسفالت سرک لامان – قیصار؛ متوجه دولت مرکزی و به ویژه وزارت فواید عامه کشور می داند.

احمدالله علیزایی والی بادغیس گفت؛ اداره محلی پیوسته از روند کار در پروژه اسفالت سرک لامان – قیصار به دولت مرکزی گزارش داده و مطالبه هدایات شده ولی براساس اظهارات وی؛ دولت مرکزی در این زمنیه هیچ برخورد جدی ننموده است.

علیزایی؛ اعتراض های مدنی را حق شهروندان کشور دانسته و اضافه کرد که؛ اداره محلی بادغیس بادرنظرداشت تلاش های قبلی؛ همچنان خواست های کلان شهروندان این ولایت را در مرکز کشور انعکاس میدهد.

این در حالیست که نزدیک به سه سال قبل کار اسفالت ادامه بزرگ راه حلقوی کشور توسط وزیران فواید عامه و ترانسپورت با درازایی 233 کیلومتر به ارزش نزدیک به 500 میلیون دالر آمریکایی آغاز گردید ولی طوریکه به نظرمیرسد تا اکنون این پروژه هیچ پیشرفت نداشته است، در حالیکه قرار است پروژه مذکور در عرض 4 سال تکمیل و به بهره برداری برسد.

پیش از این نیز شهروندان ولایت بادغیس در پیوند به عدم پیشرفت کار این پروژه دست به اعتراض زده ولی نتایج ملموس و محسوس را در پی نداشته است.

گزارش: محمد یعقوب و عبدالعزیز

ویراستار: مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.