باشندگان جوند: افراد مسلح غیر مسوول مشکلات فروانی را ببار آورده است

شماری از باشنده گان ولسوالی جوند ولایت بادغیس از حضور افراد مسلح غیر مسوول در این ولسوالی شکایت نموده و اضافه مینمایند که حضور این افراد برای مردم ولسوالی جوند مشکلات فراوانی را ببار آورده است.

این باشندگان مدعی اند که افراد مسلح غیرمسوول در برابر هر عملی که به مزاج آنان خوش نخورد؛ به اسلحه دست داشته شان متوسل میشوند.

ملا امان الله باشنده مرکز ولسوالی جوند میگوید؛ در منطقه آنان حضور افراد مسلح غیرمسوول به گونه گسترده قابل رویت میباشد.

ملا امان الله گفت؛ حضور و موجودیت افراد مسلح از چندین سال به اینطرف در ولسوالی جوند محسوس بوده و این مسئله سبب شده است که قانون شکنی و رخداد های مسلحانه میان قومی به مراتب به تناسب سایر بخش های بادغیس در این ولسوالی بوقوع بپیوندد.

خیرالدین یک تن دیگر از باشنده گان ولسوالی جوند؛ موجودیت و ادامه حضور این افراد و گروه ها را بیشتر از این؛ غیر قبول و با نگرانی ها فزاینده عنوان نموده و تاکید نمودکه؛ هر گاه دولت و اداره محلی در عرض چند ماه آینده در این زمینه اقدام ننماید؛ اختلاف های درون قومی منطقوی وبی ثباتی بیشتری به میان خواهد آمد.

وی افزود که در عرض چند سال اخیر؛ده ها خانواده از بخش های مختلف این ولسوالی به علت رفتار های نادرست و مغرضانه افراد و گروه های مسلح غیرمسوول، مناطق شان را ترک و به شهر قلعه نو مرکز بادغیس و به ولایت هرات در غرب کشور بیجای شدند.

این باشندگان مدعی اند که هر چند این مشکلات به تکرار با مسوولان محلی وولایتی در میان گذاشته شده است ولی به گفته آنان؛ اداره محلی وولایتی تا اکنون در این زمینه هیچ اقدامی ننموده است.

در همین حال مسوولان محلی در ولسوالی جوند ضمن تائید شکایات باشندگان این ولسوالی؛ می افزایند که در حال حاضر نزدیک به 6 هزار فرد مسلح غیرمسوول در جوند حضور داشته که در مواردی باعث ازار و اذیت مردم محل میشوند.

سمونمل محمد داود فرمانده پولیس امنیه ولسوالی جوند بادغیس؛ نبود تشکیلات کافی و امکانات لازم محاربوی را از دلایل عدم تمایل جدی نیروهای امنیتی محل در برخورد با این افراد و گروه ها بیان داشته و تاکید می نماید که در برخی موارد؛ افراد مسلح غیر مسوول؛ آنان را در برابر حملات مخالفان و طالبان مسلح حمایت و همکاری نموده است.

وی افزود که در حال حاضر اداره محلی توان جلوگیری و یا خلع سلاح این افراد را نداشته و مجبور است، از این افراد و گروه ها در مقابل طالبان و مخالفان مسلح استفاده نمایند.

گفته میشود که موجودیت افراد و گروه های مسلح غیرمسوول در ولسوالی جوند، در چند سال اخیر در این ولسوالی خلاصه نشده؛ بل حضور آنان از چندین دهه به اینطرف به علت نبود یک دولت پایدار مرکزی، پایین بودن سطح سواد و اگاهی و همچنان دشوار گذار بودن راه مواصلاتی؛ در این ولسوالی محسوس بوده است.

گزارش: صبغت الله

ویراستار: مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.