باشندگان بالامرغاب خواهان افزایش مراکز رای دهی شدند

شماری از باشندگان ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس از کمیسیون مستقل انتخابات میخواهند که مراکز رای دهی را در این ولسوالی با درنظرداشت انکشافات امنیتی افزایش دهد.

این باشندگان میگویند؛ کمیسیون مستقل انتخابات در دوره گذشته به سبب چالش های امنیتی قادر به بازگشایی شماری معدود از مراکز رای دهی در این ولسوالی بوده ولی این روند در انتخابات سال اینده نیز با توجه به پیشرفت های امنیتی در جریان سال های اخیر، تغییر نکرده است.

در انتخابات دور اول ریاست جمهوری کشور در سال 1383 خورشیدی 33 مرکز رای دهی در ولسوالی بالامرغاب پیش بینی گردیده که از این میان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ملی وولایتی صرف 6 مرکز رای دهی بازگشایی شده و سایر مراکز به سبب تهدیدهای جدی امنیتی از گشایش بازماندند.

خیرمحمد خادم باشنده مرکز ولسوالی بالامرغاب میگوید، در دور گذشته انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ملی و ولایتی؛ انتخابات در این ولسوالی به دلیل حضور گسترده مخالفان مسلح فقط در چند مرکز معدود در فاصله چند کیلومتری مرکز بالامرغاب برگزار گردیده اما به گفته وی، این رقم در انتخابات سه ماه اینده نیز به همین صورت  پیش بینی شده است.

خیرمحمد خادم می افزاید که ، از آنزمان تا اکنون وضعیت امنیتی به شدت بهبود یافته و ساحات امنیتی در این ولسوالی از 10 به 40 کیلومتری افزایش یافته است.

وی، تعداد مراکز پیش بینی شده را در این ولسوالی به مراتب اندک خوانده و از کمیسیون مستقل انتخابات میخواهد که این رقم را افزایش داده و چند برابر بسازد.

عبدالله یک تن دیگر از باشندگان بالامرغاب میگوید، در صورت که وضعیت به همین منوال ادامه یابد؛ احتمالا بخش عمده ی از باشندگان ساحات امن در این ولسوالی از اشتراک در انتخابات سال اینده محروم بمانند.

عبدالله گفت، با این وصف مردم باید فاصله های زیاد را طی نموده و احتمالا به خاطر نبود امکانات ووسایط نقلیه از حضور در پای صندوق های رای بازخواهند ماند.

او نیز از دولت و کمیسیون مستقل انتخابات میخواهد که بادر نظرداشت اوضاع جاری مراکز رای دهی را تنظیم و ایجاد نماید.

درهمین حال نظیف الله بادغیسی رییس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت بادغیس میگویند، گشایش و عدم گشایش مراکز رای دهی از سوی دفتر مرکز این کمیسیون تنظیم شده و هیچ نقش دفتر ولایتی در این زمینه ندارد.

آقای بادغیسی میگوید، باشندگان مناطق مختلف این ولایت درخواست های مشابه را مطرح نموده و آنان نیز این درخواست ها را جنسآ به دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات در کابل منتقل نموده اند.

گفته میشود بصورت کل در سال 1383 خورشیدی در ولایت بادغیس 188 مرکز رای دهی پیش بینی گردیده است که در انتخابات دور دوم سال 1388 ؛ شماری از این مراکز به دلیل موجودیت چالش های امنیتی بازگشایی نگردید.

براساس گزارش یکی از رسانه های تصویری کشور؛ 45 مرکز رای دهی در بادغیس با تهدید های امنیتی روبرو بوده و قرار است که در انتخابات سال اینده در این مراکز انتخابات برگزار نشود.

در عین زمان شماری از باشندگان قلعه نو مرکز ولایت بادغیس راه اندازی انتخابات در مناطق نا امن و دور دست را مغایر با موازین انتخابات پنداشته و می افزایندکه تجارب دو  دور  گذشته انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ملی ولایتی نشان میدهد؛ برگزار انتخابات در مناطق نا امن و دور دست با تقلب و جعل کاری های فروان به همراه میباشد.

این باشندگان مدعی اند، در دو  دور انتخابات گذشته شاهد بوده اندکه ؛ ناظران و مشاهدان انتخاباتی در اغلب مراکز رای دهی در مناطق دور دست و ناامن حضور نیافته و عمدتا تقلب و جعل کاری های گسترده در این مراکز صورت گرفته است.

آنان از کمیسیون مستقل انتخابات میخواهند که انتخابات سال آینده را با رعایت تجارب ادوار گذشته و موازین اساسی انتخابات فراگیر استوار سازد.

گزارش: سمیه و فیروزه

ویراستار: مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.