نگرانی شهروندان بادغیس از افزایش نا امنی ها در این ولایت

شماری از باشندگان ولایت بادغیس از بدتر شدن اوضاع امنیتی در جریان ماه های اخیر در این ولایت پرده برداشته و تصریح مینمایند که، از ابتدای سال جاری خورشیدی وضعیت امنیتی در باغیس رو به بدتر شدن گذاشته است.

این باشندگان میگویند، قبل از این نا امنی ها در بادغیس به شماری معدود از ولسوالی های دوردست این ولایت خلاصه میگردید ولی در حال حاضر این روند به شدت به سوی مراکز و محلات امن ادامه پیدا نموده است.

غلام ربانی یک تن از باشندگان ولسوالی آبکمری این ولایت میگوید، ولسوالی آنان پیش از این از جمله معدود مناطق امن در بادغیس محسوب میگردید ولی اکنون این ولسوالی به یکی از نا امن ترین ساحه تبدیل شده است.

براساس گفته ها غلام ربانی؛ ولسوالی آبکمری پیش از این بخاطر همکاری با برنامه های( دی دی آر و دایاگ)  از سوی اداره ولایتی و دولت مرکزی به عنوان ولسوالی ” صلح” اعلام گردید.

این باشنده آبکمری تاکید کرد، همین اکنون گروه ها متعدد مخالفان مسلح در این ولسوالی حضور داشته و تحت عناوین مختلف فعالیت دارند.

عبدالله یک تن از باشندگان ولسوالی قادس نیز از وخامت اوضاع امنیتی در این ولسوالی شکایت نموده و اضافه میکند، در عرض ماه های اخیر تحرکات مخالفان/ طالبان مسلح در قادس به مراتب توسعه یافته است.

این باشنده ولسوالی قادس می افزاید، دولت ابتدای سال پار اقدام های را مبنی بر توسعه حاکمیت دولتی در این ولسوالی برداشته ولی پس از آن، دیگر هیچ اقدام مبنی بر کاهش فعالیت مخالفان از سوی دولت محسوس نبوده است.

وی نیروهای امنیتی مستقر دربادغیس را به بی تفاوتی متهم نموده و می افزایدکه، این موضوع سبب شده است که تحرکات طالبان مسلح در سایر مناطق نیز افزایش پیدا کند.

او تهدید مینماید، در صورت که اوضاع امنیتی به همین منوال ادامه یابد، برگزاری انتخابات شفاف و سرتاسری در اغلب ساحات امن این ولایت با چالش همراه خواهند بود.

رییس شورای ولایتی بادغیس ضمن تایید اظهارات باشندگان این ولایت مبنی بر بدتر شدن اوضاع امنیتی در بادغیس خاطرنشان میسازدکه،  در حال حاضر در ولایت بادغیس بیشتر از 9 هزار نیروی نظامی مستقر بوده که به گفته وی، ” متاسفانه ” این نیروها عمدتا در قرارگاه های قراردارند.

عبدالمجید ” شکیب ” رییس شورای ولایتی بادغیس تاکید میکند، آنان (نمایندگان مردم در شورای ولایتی) نگرانی ها شهروندان این ولایت را  از رهگذری افزایش فعالیت ها مخالفان مسلح با مسوولان ذیربط ولایتی شریک نموده اند ولی ظاهرا تا اکنون هیچ اقدام در این پیوند برداشته نشده است.

آقای شکیب، پیش از این نیز از افزایش افراد مسلح غیر مسوول در این ولایت خبرداده و شدیدا از این ناحیه ابراز نگرانی نموده بود.

در همین حال ژنرال شرف الدین ” شرف ” فرمانده پولیس امنیه بادغیس، بخش از نگرانی ها شهروندان را در پیوند به افزایش فعالیت و تحرکات مخالفان مسلح تایید نموده و تاکید میکند، بیشتر از 70 درصد از تحرکات و فعالیت های مسلحانه از سوی طالبان مسلح نه بل از سوی افراد مسلح غیر مسوول انجام میشودکه شدیدا برای آنان نگران کننده میباشد.

ژنرال شرف، شماری از گروه های وابسته به طالبان و مخالفان مسلح پشین را که در جریان یک و دو سال اخیر جذب پروسه صلح در این ولایت شده اند، متهم به دامن زدن به این ناهنجاری ها نمود.

فرمانده پولیس امنیه، برخی عوامل دولتی را در دستگاه های اداره ولایتی، شورای ملی و  حکومت افغانستان را در مرکز ؛ به حمایت تعداد از این گروه ها و حلقات متهم مینماید.

شرف خاطرنشان میسازد که این مسئله را از خیلی وقت ها با وزارت داخله در مرکز کشور پیگیری نموده و قرار است که در کمترین فرصت، برنامه ها مشخص را منبی بر تقلیل فعالیت این گروه ها برداشته شود.

وی مدعی شدکه، آنان ( مسوولان امنیتی ) در حال حاضر روی برنامه های عملیاتی خویش به هدف توسعه و تقویت ساحات امنیتی در بخش های مختلف این ولایت مشترکا کار مینمایند و  قرار است که در اینده نزدیک، عملیات های تصیفوی را در ساحات آسیب پذیر راه اندازی نمایند.

در همین حال شماری از آگاهان در ولایت بادغیس؛ شکل یابی اوضاع کنونی را ناشی از بی تفاوتی های اداره محلی و حکومت مرکزی پنداشته و در عین حال تاکید میورزند که، شماری از افراد بلند پایه دولتی نیز در این زمینه نقش  دارند.

هر چند این اگاهان مشخصا از فرد و یا گروه ی نام نبرده ولی می افزایند که این افراد در سطوح مختلف دولتی در اداره ولایتی و مرکزی قرار داشته و ایفا وظیفه مینمایند.

اگاهان مذکور تامین امنیت در این ولایت را از سوی 2 تا 3 هزار نظامی ممکن دانسته در حالیکه،  همین اکنون بیشتر از 9 هزار نظامی و مامور امنیتی در بخش های مختلف بادغیس مستقر میباشند.

نگرانی شهروندان ولایت بادغیس در حالی مطرح میگردد که قرار است، انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور در کمتر  از 4 ماه دیگر برگزار شود.

گزارش: عصمت الله و حسام الدین

ویراستار: مشعل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.